Wielkanocna przygoda
Witam Wszystkich bardzo serdecznie w piątek =)
Jak przygotowania do Świąt Wielkanocnych?
1. Na poczatek poproszę, byście poprosili Rodziców, aby pokazali Wam karty świąteczne.
Prosze zwrócić uwagę na powtarzające się motywy.
Co zauważlyliście?
2. Z wczorajszych zajęc wiecie co wkładamy do koszyczka.
- Kiedy przygotowujemy koszyczek?
- Gdzie z nim idziemy?
* Przypomnienie, co symbolizują produkty z koszyczka:
Jajko to podstawa wielkanocnego koszyka. Symbolizuje odradzające się życie, zwycięstwo nad śmiercią. Okazuje się, że ten symbol przywędrował do Polski dzięki niemieckim zakonnikom. Dawniej podczas Postu spożywanie jaj było zakazane. Można je było spożywać dopiero podczas Wielkanocy. To właśnie dlatego uroczyste śniadanie poprzedza dziś ceremonia dzielenia się jajkiem, tak jak opłatkiem w Boże Narodzenie.
Chleb – nie ma chyba kultury, w której nie uchodziłby za symboliczny, podstawowy pokarm, niezbędny do życia. Dla chrześcijan to symbol Ciała Chrystusa, a także dobrobytu i pomyślności.
Sól dawniej posiadała moc odstraszania wszelkiego zła. Bez niej nie ma życia, to również symbol życia, oczyszczenia i prawdy.
Wędlina, mięsa – zapewniają zdrowie i płodność oraz dostatek, bo dawniej nie każdy mógł sobie pozwolić na ten pokarm. Kiełbasa pojawiła się w koszyku dopiero w XIX wieku, wcześniej zastępował ją skromny plaster szynki.
Ser to symbol zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, jest też gwarancją rozwoju stada zwierząt domowych. Nic w tym dziwnego, bo przecież powstaje z mleka krów, owiec i kóz.
Chrzan zawsze był starym ludowym znakiem siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami zapewniał ich skuteczność.
Ciasto do święconki doszło jako ostatnie. To symbol umiejętności i doskonałości. Zazwyczaj były to i nadal są wielkanocne baby. Aby tradycji stało się zadość zawsze powinien to być wypiek własny, domowy, a nie kupiony.
- Kiedy spożywamy produkty z koszyczka?
- Co się dzieje w drugi dzień świąt zwany lanym poniedziałkiem?
(Wierzono, że osoba oblana będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie szybko za mąż)
3. Przypomnijcie sobie piosenkę "Koszyczek dobrych życzeń" i spróbujcie do niej zatańczyć w dowolny sposób.
4. Rozmowa na temat miesięcy.
- Jaki miesiąc się skończył?
- Jaki się rozpoczął?
5. Poproście Rodziców, by przeczytali Wam fragment wiersza A. Nosalskiego "O dwunastu braciach"
Kwiecień nie czeka.
bardzo się spieszy,
aby na drzewach
listki rozwiesić,
pierwsze warzywa
zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem
od nas odchodzi.
6. Rozmowa na temat wiersza:
- O którym miesiącu jest mowa w wierszu?
- Kiedy od nas odchodzi?
- Jak myslicie, dlaczego miesiąc ma taką nazwę?
7. "Kwiecień - plecień, ysłowiabo przeplata trochę zimy, trochę lata"
*Wyjaśnienie znaczenia przysłowia
(kwietniowa pogoda jest zmienna, często łączy jeszcze zimowy chłód z wiosennym słońcem, nieraz już bardzo gorącym, ale zdradliwym;)
* Śpiewanie przysłowia na wybrane melodie
* Liczenie słów w przysłowiu
8. Układanie schematów i modeli słów związanych z kwietniem, wiosną: motyl, trawa, słonko, krokusy, sasanki, żaba...)
10
KWI
2020
327
razy
czytano
p2zawiercie.pl