Wielkanocna przygoda

Strona główna » Grupy » Pszczółki » Wielkanocna przygoda

wielkość tekstu: A | A | A

 Witam Wszystkich bardzo serdecznie w piątek =)

Jak przygotowania do Świąt Wielkanocnych?

1. Na poczatek poproszę, byście poprosili Rodziców, aby pokazali Wam karty świąteczne.

Prosze zwrócić uwagę na powtarzające się motywy.

Co zauważlyliście?

2. Z wczorajszych zajęc wiecie co wkładamy do koszyczka.

- Kiedy przygotowujemy koszyczek?

- Gdzie z nim idziemy?

* Przypomnienie, co symbolizują produkty z koszyczka:

Jajko to podstawa wielkanocnego koszyka. Symbolizuje odradzające się życie, zwycięstwo nad śmiercią. Okazuje się, że ten symbol przywędrował do Polski dzięki niemieckim zakonnikom. Dawniej podczas Postu spożywanie jaj było zakazane. Można je było spożywać dopiero podczas Wielkanocy. To właśnie dlatego uroczyste śniadanie poprzedza dziś ceremonia dzielenia się jajkiem, tak jak opłatkiem w Boże Narodzenie. 

Chleb – nie ma chyba kultury, w której nie uchodziłby za symboliczny, podstawowy pokarm, niezbędny do życia. Dla chrześcijan to symbol Ciała Chrystusa, a także dobrobytu i pomyślności.

Sól dawniej posiadała moc odstraszania wszelkiego zła. Bez niej nie ma życia, to również symbol życia, oczyszczenia i prawdy. 

Wędlina, mięsa – zapewniają zdrowie i płodność oraz dostatek, bo dawniej nie każdy mógł sobie pozwolić na ten pokarm. Kiełbasa pojawiła się w koszyku dopiero w XIX wieku, wcześniej zastępował ją skromny plaster szynki. 

Ser to symbol zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, jest też gwarancją rozwoju stada zwierząt domowych. Nic w tym dziwnego, bo przecież powstaje z mleka krów, owiec i kóz. 

Chrzan zawsze był starym ludowym znakiem siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami zapewniał ich skuteczność. 

Ciasto do święconki doszło jako ostatnie. To symbol umiejętności i doskonałości. Zazwyczaj były to i nadal są wielkanocne baby. Aby tradycji stało się zadość zawsze powinien to być wypiek własny, domowy, a nie kupiony.

Kiedy spożywamy produkty z koszyczka?

- Co się dzieje w drugi dzień świąt zwany lanym poniedziałkiem?

(Wierzono, że osoba oblana będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie szybko za mąż)

3. Przypomnijcie sobie piosenkę "Koszyczek dobrych życzeń" i spróbujcie do niej zatańczyć w dowolny sposób.

4. Rozmowa na temat miesięcy.

- Jaki miesiąc się skończył?

- Jaki się rozpoczął?

5. Poproście Rodziców, by przeczytali Wam fragment wiersza A. Nosalskiego "O dwunastu braciach"

Kwiecień nie czeka.

bardzo się spieszy, 

aby na drzewach

listki rozwiesić,

pierwsze warzywa

zasiać w ogrodzie,

po czym z uśmiechem 

od nas odchodzi.

6. Rozmowa na temat wiersza:

- O którym miesiącu jest mowa w wierszu?

- Kiedy od nas odchodzi?

- Jak myslicie, dlaczego miesiąc ma taką nazwę?

7. "Kwiecień - plecień, ysłowiabo przeplata trochę zimy, trochę lata"

*Wyjaśnienie znaczenia przysłowia

(kwietniowa pogoda jest zmienna, często łączy jeszcze zimowy chłód z wiosennym słońcem, nieraz już bardzo gorącym, ale zdradliwym;)

* Śpiewanie przysłowia na wybrane melodie

* Liczenie słów w przysłowiu

8. Układanie schematów i modeli słów  związanych z kwietniem, wiosną: motyl, trawa, słonko, krokusy, sasanki, żaba...)

 
Pragnę Drodzy Rodzice i Kochane Pszczółki życzyć Wam przede wszystkim Zdrowych i Spokojnych,
a także Radosnych Świąt Wielkanocnych w tym trudnym dla Nas Wszystkich czasie.
 
Na maila mozecie wysłać zdjęcia Waszych koszyczków Wielkanocnych. =)
k.dembska@p2zawiercie.pl
i.mach@p2zawiercie.pl

czytano: 55 razy

autor: p2zawiercie.pl

data dodania: 2020-04-10 08:51:19

Ciekawostki

  • „To moje przedszkole – tu się bawię, uczę, rozwijam” Zapewnienie warunków bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu i poza nim oraz serdeczne, podmiotowe podejście do wychowanka, wynikiem czego jest pozyskiwanie sympatii i zaufania. Wzbogacanie bazy materialnej i podnoszenie estetyki ...dalej 
  • „Każdy z nas jest inny” Akceptacja samego siebie, bazowanie na indywidualnych predyspozycjach, rozwijanie uzdolnień, pomoc w pokonywaniu trudności, radzenie sobie z nimi. Całościowa, wnikliwa obserwacja dziecka z nastawieniem na uzyskanie określonych efektów rozwojowych dziecka.dalej 
  • „Ty zawsze masz dla mnie czas, rozumiesz moje potrzeby” Świadoma, pełna zaangażowania praca nauczycieli poprzez odpowiedni dobór zabaw, by autentycznie odpowiadały potrzebom dzieci i zaspakajały ich ciekawość świata. Samokształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe, wykorzystywanie ...dalej 
Wycieczka do parku
Wycieczka na skrzyżowanie
Ratownicy GOPR
Dzień dziecka

Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
ul. Marszałkowska 28, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 226 10
e-mail: p2zawiercie@zawiercie.eu

  • img_20201028_1209401289
  • img_20201028_1208571289
  • img_20201028_1208421289
  • img_20201028_1158461289
  • img_20201028_1156521289
Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
Poleć stronę
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna