Dbamy o naszą Ziemię
☺ ♥ ☺ Witam wszystkie Pszczółki i Rodziców w piątkowy poranek
1. Dzisiaj na początku porozmawiamy na temat " Zaczyna się od jajeczka."
Odpowiedzcie na pytania
− Jakie zwierzęta wykluwają się z jajek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).
− Czy wszystkie jajka są takie same?
− Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?
Ciekawostki
• Jajeczka, które składa ryba, to ikra.
• Bielinek kapustnik składa jajeczka na liściu, którym będą się żywiły gąsienice.
• Ślimak składa bardzo dużo jajeczek na ziemi i wcale się nimi nie interesuje.
• Biedronki, tak jak motyle, składają jajeczka na liściach.
• Jajeczka żaby to skrzek
Aby lepiej zrozumieć jak wygląda wykluwanie się z jajek obejrzyjcie filmiki:
Kurczak wykluwa się z jajka https://www.youtube.com/watch?v=fICZcVccDv4
Wylęg jaszczurki https://www.youtube.com/watch?v=oT0SKR1PCT0
https://www.youtube.com/watch?v=_iNhUk-S4yw
Ptaki wykluwają się z jajka https://www.youtube.com/watch?v=pNSn9eYow6s
owady https://www.youtube.com/watch?v=6D75LuxeaFk
Bielinek kapustni k https://www.youtube.com/watch?v=fHqn-M5V1FU
ryby https://www.youtube.com/watch?v=B6dvLUuUppA
2. . Obejrzyjcie jeszcze filmik przedstawiający cykl rozwojowy żaby https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU
http://scholaris.pl/resources/run/id/51969
Po obejrzeniu filmiku odpowiedzcie na pytania.
− Gdzie żaba składa swoje jajeczka?
− Co powstaje z tych jajeczek?
− Jak wygląda kijanka? Czy jest podobna do żaby?
− Jak się zmienia?
3.Pproponuję teraz zabawę - dowolny taniec przy piosence "Świat w naszych rękach" https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
4.. Poproście aby Rodzice przeczytali wam opowiadanie B. Kosmowskiej Dziwny mecz koszykówki
Słuchanie opowiadania.
– Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat – powiedziała nasza pani, a cała klasa w śmiech!
– Świat jest za wielki! – zawołał Kuba.
– Wszyscy go brudzą! – dodała Klara.
– Bez sensu! – prychnęła Miłka. – Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć świat?
– Jesteśmy za mali, żeby robić porządek na całej Ziemi! – poparł ją Maciek. A Maciek wszystko
wie najlepiej.
– To prawda – uśmiechnęła się pani. – Jesteście mali, ale już potraficie nieźle bałaganić. Aby
wasz mały świat lśnił i błyszczał, musicie poznać kilka sposobów na utrzymanie porządku.
Wymyśliłam ciekawą zabawę…
– Sprzątanie zawsze jest nudne! – przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy klasowy koszykarz.
– A gra w kosza? – pani uśmiechnęła się do Karola. – Czy też jest nudna?
– Zagrajmy w kosza! – Karolowi zaświeciły się oczy.
– Właśnie to zrobimy! – odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku kolorowe
wiaderka.
– To będą kosze do naszej gry – oznajmiła. – Spójrzcie, czym będziemy do nich celować…
Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich toreb coraz bardziej zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach, gazety, pocięte papierki, butelki i słoiki. Jakieś
metalowe zakrętki i gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże owoce i ziemniaczane obierki!
Biurko powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A pani z dziecięcą radością śmieciła dalej!
„O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył naszą panią, pewnie dostałaby uwagę do dziennika!” – pomyślałam z przestrachem. Bo my bardzo lubimy naszą panią.
– Na co czekacie? – pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty! Mam tu jeszcze sporo
różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie!
Natychmiast ruszyliśmy z pomocą. A kiedy już udało nam się zrobić bardzo, ale to bardzo wielki
bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie walały się niepotrzebne
i zużyte rzeczy.
– Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął Jasiek.
– Brudno jak na naszym podwórku – westchnęła Laura.
– A zatem – pani włożyła na głowę czapkę z napisem „Ratownik świata” – przejmuję dowództwo
w akcji: „Trafiaj celnie do kosza”.
To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie, aby do wiaderek, czyli koszy, jak upierał
się Karol, wrzucać właściwe śmieci. Pani przygotowała dla nas czapki z takimi napisami,
jakie widniały na koszach. Niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte – PLASTIK I METAL. Na
białych czapkach napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja
krążyłam po klasie w czarnej czapce, na której widniały słowa: ODPADY MIESZANE. Pięć
drużyn prześcigało się, aby jak najszybciej zapełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z każdą
chwilą. Nigdy nie sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne! Akiedy już wszystkie śmieci
znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła nam, do czego służy taka segregacja.
– Czy ktoś wie, co oznacza słowo recykling? – zapytała.
– To robienie nowych rzeczy ze starych! – wykrzyknął Maciek, bo on wszystko wie najlepiej.
– Brawo! – zgodziła się pani. – Pomyślcie, jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy. Wystarczy
zadbać o stare. Jeśli je zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera, mogą stać się po raz
kolejny szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja śmieci oraz sprzątanie są takie
ważne.
– Recykling, recykling – powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze szkoły. – Wiesz, Zośka, to dobrze
brzmi, ten recykling – powiedział wreszcie. – Chyba tak nazwę mojego psa. Tata powiedział,
że będę mógł go mieć, jak zacznę dbać o porządek…
4 Po wysłuchaniu opowiadania odpowiedzcie na pytania.
− Co zaproponowała pani dzieciom?
− Na czym polegał ten mecz koszykówki?
− Co nam daje segregowanie śmieci?
• Wyjaśnienie pojęcia recykling.
Jest to robienie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane czy metalowe,
to po przerobieniu znów będą szkłem czy metalem.
5. Zabawa ruchowo-naśladowcza Sprzątamy plac.
Dzieci naśladują sprzątanie placu – grabią trawnik, zbierają śmieci, wynoszą worki ze śmieciami…
6. Określanie kolorów pojemników na dane odpady. Od 2019 zmieniły się zasady segregacji , obejrzyjcie filmik
https://www.youtube.com/watch?v=ER4YVN9zg20
7. Rozmowa na temat: Dlaczego sprzątamy, wywozimy śmieci? Pomocne będzie obejrzenie filmików
https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ
posluchaj co należy robić https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
8. Na koniec na dole strony przygotowałam kartę pracy .
Na kartce macie obrazki pod każdym obrazkiem narysujcie schemat i model wyrazów. Przypominam schemat czyli należy narysować tyle białych cegiełek ile jest głosek w wyrazie. Model wyrazu należy narysować tyle cegiełek ile jest głosek w wyrazie i pokolorować każdą cegiełkę na niebiesko lub czerwono - niebieska to spółgłoska, czerwona samogłoska.
Miłej pracy i zabawy . Do zobaczenia Pa do poniedziałku ☺ ♥ ☺
24
KWI
2020
395
razy
czytano
p2zawiercie.pl