Dla rodziców

Strona główna » Grupy » Wróbelki » Dla rodziców

wielkość tekstu: A | A | A

 

Kochani rodzice

A teraz czas dla Was. Wasze dzieci wkroczyły w etap pisania pierwszych szlaczków i liter. Dlatego bardzo ważne jest aby dzieci w sposób prawidłowy rozwijały i kształtowały sprawność manualną. Proponuję abyście zapoznaliście z artykułem Barbary Studzińskiej ,, Jak rozwijać u dzieci sprawność manualną" 

 

Czy wiecie, że sprawność manualna jest czynnikiem decydującym o zdolności dziecka do sprawnego wykonywania czynności wymagających precyzji oraz wszelkich prac ręcznych?

Rozwój sprawności manualnej jest niezbędny również w procesie nauki pisania.

Co świadczy o obniżonej sprawności manualnej u dzieci?

•brak precyzji i wolne tempo tzw. ruchów drobnych dłoni i palców

•zwolnienie lub przyśpieszenie tempa działania (szybko i niestarannie, byle „mieć już z głowy”)

•nieudolne pismo –litery „drżące” o niepewnej linii, niekształtne, nieproporcjonalne, niewłaściwie utrzymane w liniaturze /najczęściej wykraczają poza nią/, nierównomiernie zagęszczone, przechylone

•brak płynności pisma, litery źle połączone

•niewłaściwe trzymanie narzędzia pisarskiego- pióra, ołówka, kredki

•nieumiejętność malowania w obrębie konturu

•rysunki niezbyt estetycznie wykonane i ubogie w szczegóły

•trudności z poprawnym złożeniem kartki papieru 

•nieumiejętność cięcia nożyczkami po linii prostej

•trudności z zapięciem guzików, zawiązaniem sznurowadeł itp.

Co jest efektem wtórnym wyżej wymienionych trudności?

•zaburzenia sfery emocjonalnej, nerwowość dziecka, płaczliwość, niewiara w siebie
•niska ocena własnej wartości 
•poczucie niedocenienia, ale i niska ocena własnych prac
•zanik motywacji i niechęć do pisania, rysowania, tworzenia prac ręcznych
•zbytni pośpiech, brak staranności i dbałości o estetykę pracy (szybko i byle jak)

Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną:

•wyrabianie ciasta z mąki i wody 
•malowanie farbami dużych powierzchni ruchami poziomymi i pionowymi z zachowaniem kierunku lewa-prawa i góra-dół
•zabawa „jojo”
•rysowanie kredą po asfalcie
• zbieranie i sortowanie małych guzików, korali, pestek, owoców jarzębiny-prawą i lewą ręką
•nawlekanie koralików na sznurek
•nakręcanie zabawek ze sprężyną
•wyszywanie, haftowanie
•sznurowanie butów
•zapinanie guzików
•gra w bierki, pchełki, domino
•przypinanie bielizny spinaczami
•zabawa drobnymi klockami, np. LEGO
•układanie puzzli
•lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej, papierowej, gliny
•wydzieranie, wyklejanie
•zaginanie papieru, np. harmonijki, origami
•struganie kredek, ołówków
•nawijanie nitki na szpulkę, wełny na kłębek
•łączenie punktów narysowanych na kartce
•kalkowanie, kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną
•obrysowywanie szablonów
•stemplowanie
•wycinanie różnych kształtów po linii
•naklejanie nalepek
•ugniatanie kuleczek z waty
•rysowanie palcem po rozsypanej mące, kaszy
•stukanie palcami w twarde podłoże, np. udawanie gry na pianinie
•układanie figur z patyczków
•pływanie
•zabawy paluszkowe, np. „idzie kominiarz po drabinie”
•zaplatanie włosów (np. lalki) w warkocz
•robienie warkoczyków z wełny, traw, miękkich łodyg kwiatów 
•robienie wianuszków z kwiatów (koniczyna)
•szydełkowanie
•ozdabianie wielkanocnych jajek – wyklejanek, pisanek, nalepianek
•przewlekanie nitki wełnianej przez siatkę, tworzenie w ten sposób obrazków

 

czytano: 83 razy

autor: p2zawiercie.pl

data dodania: 2020-04-29 09:51:17

Ciekawostki

  • „To moje przedszkole – tu się bawię, uczę, rozwijam” Zapewnienie warunków bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu i poza nim oraz serdeczne, podmiotowe podejście do wychowanka, wynikiem czego jest pozyskiwanie sympatii i zaufania. Wzbogacanie bazy materialnej i podnoszenie estetyki ...dalej 
  • „Każdy z nas jest inny” Akceptacja samego siebie, bazowanie na indywidualnych predyspozycjach, rozwijanie uzdolnień, pomoc w pokonywaniu trudności, radzenie sobie z nimi. Całościowa, wnikliwa obserwacja dziecka z nastawieniem na uzyskanie określonych efektów rozwojowych dziecka.dalej 
  • „Ty zawsze masz dla mnie czas, rozumiesz moje potrzeby” Świadoma, pełna zaangażowania praca nauczycieli poprzez odpowiedni dobór zabaw, by autentycznie odpowiadały potrzebom dzieci i zaspakajały ich ciekawość świata. Samokształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe, wykorzystywanie ...dalej 
Wycieczka do parku
Wycieczka na skrzyżowanie
Ratownicy GOPR
Dzień dziecka

Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
ul. Marszałkowska 28, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 226 10
e-mail: p2zawiercie@zawiercie.eu

  • img_20201028_1209401289
  • img_20201028_1208571289
  • img_20201028_1208421289
  • img_20201028_1158461289
  • img_20201028_1156521289
Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
Poleć stronę
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna