Gdzie mieszkają nuty?
☺ ☺ ☺ Witam Pszczółki i Rodziców w środę . Dzisiaj zapraszam do zabaw z muzyką. Tematem dzisiejszego dnia jest "Gdzie mieszkają nuty? "– zabawy dydaktyczne połączone z wykonaniem eksperymentu.
1 . Na początek zapraszam do ułożenia schematów i modeli nazw obrazków przedstawiających instrumenty.. kołatka, puzon, flet, saksofon, tuba, perkusja, kontrabas…. Na dole strony znajdziecie obrazki instrumentów pod obrazkami narysujcie schemat i model wyrazów . Przypominam schemat - rysujemy tyle cegiełek ile jest głosek w nazwie , model rysujemy tyle głosek ile jest w nazwie i kolorujemy samogłoski na czerwono, spółgłoski na niebiesko
2.Teraz proponuję zabawę Prawda – fałsz. Utrwalanie wiadomości o muzyce
Rodzic odczytuje zdania zapisane na paskach papieru. Dzieci oceniają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli uznają, że zdanie jest prawdziwe, podnoszą ręce w górę, a jeżeli według nich zdanie jest fałszywe – wypowiadają głoskę uuuu, stopniowo obniżając tonację. Następnie podają prawidłową odpowiedź.
Przykładowe zdania:
Na koncerty chodzimy do kina.
Na skrzypcach gra pianista.
Trąbka to instrument strunowy
W Filharmonii oglądamy przedstawienie
3. Teraz poranna gimnastyka
Zabawa Bączek.
Dzieci stoją swobodnie. Stawiając małe kroki, wykonują obrót dookoła własnej osi. Na sygnał rodzica - klaśnięcie w dłonie lub dźwięki tamburynu siadają w dowolny sposób na podłodze Podczas powtórzenia zabawy wykonują obrót w przeciwną stronę.
Zabawa Pieski i kotki.
Dzieci poruszają się po pokojui na czworakach. Dziewczynki to kotki, a chłopcy to pieski. Na
sygnał – hasło Pora wracać – dzieci w szybkim tempie idą w kierunku rodzica lub rodzeństwa, naśladując głośno szczekanie psów i miauczenie kotów.
Ćwiczenia z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci stoją w dowolnych miejscach . Powtarzają słowa rymowanki i wykonują określone
w niej ruchy.
Dzieci:
Ręce dwie, wykonują dwa klaśnięcia w dłonie,
nogi dwie dwa razy przytupują,
do roboty palą się. pocierają dłonie o siebie,
Biegną szybko, biegną w miejscu,
podskakują, wykonują dwa podskoki obunóż w miejscu,
w górze wietrzyk podnoszą ramiona do góry,
naśladują. wykonują skłony boczne tułowia.
Marsz po obwodzie koła. Dzieci maszerują po obwodzie koła.
4. Zastanówcie się jakie znacie klucze ? ( klucz do drzwi, klucz ślusarski, klucz ptaków , klucz wiolinowy ) . Podpowiedź znajdziecie na dole strony tam są obrazki kluczy , trzeba dopasować nazwę do obrazka
5. Posłuchajcie teraz wiersza I. R. Salach Nutki.
Na pięciolinii siedzą nutki.
Wysunęły nóżki, pokazały butki.
A te butki czarne, małe,
do zabawy doskonałe.
Skoczyły czarne butki,
uciekły nocą z piosenki nutki.
Do – dobrze tańcowało,
re – w stawie rechotało,
mi – gawędziło miło,
fa – fasolę i groch sadziło,
sol – malowało parasol,
la – lato pozdrawiało,
si – po włosku gadało,
do – wszystko dokładnie powtórzyło
i na pięciolinię wróciło.
• Rozmowa na temat wiersza.
Odpowiedzcie na pytania :
Co siedziało na pięciolinii?
Co pokazały nutki?
Skąd uciekły nutki?
Co robiła nutka do, co,robiła nutka re ...?
Gdzie wróciły nutki?
5. Zapraszam teraz do zabawy ze szklankami i wodą – Szklana muzyka.
Potrzebne wam będzie osiem szklanek z zaznaczoną markerem linią, dzbanek z wodą, metalowe łyżeczki.
Chciałam wam powiedzieć , że nutki mogą mieszkać także gdzie indziej. Proponuje samodzielne wykonanie instrumentu, na którym zagracie melodię. Weźcie dzbanek z wodą pod okiem osoby dorosłej i nalejcie do poszczególnych szklanek taką ilość wody, aby jej poziom sięgnął zaznaczonej linii.
Ilość wody
w szklance
200 ml 170 ml 140 ml 125 ml 95 ml 65 ml 35 ml 5 ml
Dzieci porównują ilość wody w szklankach. Określają, w której szklance jest najmniej wody, a w której
– najwięcej. Uderzają o szklanki metalowymi łyżeczkami. Eksperymentują z dźwiękami.
Dochodzą do wniosku, że im mniej wody jest w szklance, tym dźwięk jest wyższy.
• Odkodowanie kolorowego zapisu piosenki Wlazł kotek na płotek. Granie na szklankach wypełnionych różną ilością wody.
Teraz potrzebne będą kółka z papieru samoprzylepnego lub małe pski kolorowego papieru do położenia pod szklankami w kolorach: czerwonym (2), pomarańczowym, żółtym, jasnozielonym, ciemnozielonym, niebieskim, różowym, kartka z zakodowaną melodią piosenki, osiem szklanek z odpowiednią ilością wody, metalowe łyżeczki.
Ooznaczcie każdą szklankę kolorowym kółkiem z papieru samoprzylepnego według poniższego
przykładu.
Ilość wody w szklance
200 ml - nuta do kolor czerwony
170 ml - nuta re kolor pomarańczowy
140 ml - nuta mi kolor żółty
125 ml - nuta fa kolor zielony jasny
95ml - nuta sol kolor zielony ciemny
65 ml - nuta la kolor niebieski
35 ml - nuta si kolor różowy
5 ml - nuta do kolor czerwony
Pokazuje dzieciom kartkę z zakodowaną melodią piosenki Wlazł kotek na płotek. Pyta dzieci, z ilu nutek składa się pierwsza część melodii i druga część melodii. Dzieci liczą kolorowe koła umieszczone
na kartce, po obu stronach. Określają liczbę kół w jednym rzędzie i w drugim rzędzie kartki. Kod do gry znajdziecie na dole strony .
Następnie dzieci, patrząc na kod, odczytują kolorowy zapis. Grają samodzielnie melodię, uderzając
delikatnie w odpowiednie szklanki.
6. Przypomnijcie sobie jak wygląda gitara oto link https://www.youtube.com/watch?v=Agm4g8mTAUs
7. Zapraszam teraz do wysłuchania koncertu gitarowego , połóżcie się wygodnie na dywanie i posłuchajcie oto link https://www.youtube.com/watch?v=S84TL8MDr-E
Powiedzcie na jakim instrumencie wykonywane były utwory ?
8. Oglądanie obrazków z yutube Rodzina instrumentów strunowych. Obrazki przedstawiające: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, gitarę, mandolinę, harfę, banjo, fortepian i pianino
Gitara należy do instrumentów strunowych. Instrumenty strunowe dzielą się na trzy grupy: pierwsza – instrumenty strunowe szarpane, wśród których jest właśnie gitara (w tym gitary: klasyczna, elektryczna i basowa), mandolina, harfa i banjo. Druga grupa to instrumenty strunowe smyczkowe, do których należą: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas. Trzecia grupa to instrumenty strunowe młoteczkowe, do których należą fortepian i pianino. pomocne będą linki :
https://slideplayer.pl/slide/431400/ https://slideplayer.pl/slide/61034/
9 Zapraszam was teraz do Zabawy ruchowej Festiwal muzyków.
https://www.youtube.com/watch?v=2mODTjHMM1s
W czasie muzyki którą macie w powyższym linku dzieci poruszają się w różnych kierunkach . Na przerwę w muzyce rodzic podaje nazwę muzyka, np.: gitarzysta, flecista, pianista. Dzieci
ruchem naśladują sposób gry muzyków na poszczególnych instrumentach.
10. Proponuję abyście wykonali Zabawkowa Gitara
Z opakowania po chusteczkach higienicznych zrobiliśmy najprawdziwszą w świecie, grającą gitarę. Będzie można do woli brzdąkać, bo struny zrobione z gumek recepturek wydają cichy, przyjemny dla ucha ton:)
Materiały i przybory:
opakowanie po wyciąganych chusteczkach higienicznych
kolorowy samoprzylepny papier
nożyczki
kilka gumek recepturek
kawałek grubego kartony [np. z pudła]
czarny marker
taśma samoklejąca
1. Brzegi opakowania po chusteczkach higienicznych zabezpieczamy taśmą klejącą. Z kolorowego papieru samoklejącego wycinamy dowolne kształty i oklejamy pudło rezonansowe gitary.
2. Zakładamy gumki recepturki, tak by były dość mocno naprężone.
Na tym etapie mamy bardzo fajne brzękadełko:)
3. Z grubego kartonu wycinamy gryf do gitary. Markerem rysujemy struny wraz z ich mocowaniem oraz progi.
4. Przy pomocy taśmy klejącej mocujemy gryf gitary. Warto jednym fragmentem taśmy samoprzylepnej przykleić wszystkie gumki recepturki- nie będą się wtedy tak łatwo przemieszczały a przy przypadkowym pęknięciu gumka nie wystrzeli.
Gitara jest gotowa. Teraz można poszaleć w rytmie ulubionej muzyki!. Podgląd i podpowiedź znajdziecie pod tym linkiem:
https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara
11. Na zakończenie otwórzcie Kartę pracy Czytam, piszę, liczę, s. 82.
Uzupełnianie figur w pętlach do 10. Uzupełnianie tabeli według wzoru
Miłego dnia Wam życzę , miłej zabawy i pracy . Zachęcam do przesłania mailowo zdjęć zrobionej gitary. Do zobaczenia.
13
MAJ
2020
611
razy
czytano
p2zawiercie.pl