Gdzie mieszkają nuty?

Strona główna » Grupy » Pszczółki » Gdzie mieszkają nuty?

wielkość tekstu: A | A | A

 
   

☺     ☺      ☺  Witam Pszczółki i Rodziców w środę . Dzisiaj zapraszam do zabaw z muzyką. Tematem dzisiejszego dnia jest "Gdzie mieszkają nuty? "– zabawy dydaktyczne połączone z wykonaniem eksperymentu.

1 . Na początek zapraszam  do ułożenia schematów i modeli nazw obrazków przedstawiających instrumenty.. kołatka, puzon, flet, saksofon, tuba, perkusja, kontrabas…. Na dole strony znajdziecie obrazki instrumentów pod obrazkami narysujcie schemat i model wyrazów . Przypominam  schemat - rysujemy tyle cegiełek ile jest głosek w nazwie , model rysujemy tyle głosek ile jest w  nazwie i kolorujemy samogłoski na czerwono, spółgłoski na niebiesko

2.Teraz proponuję zabawę   Prawda – fałsz. Utrwalanie wiadomości o muzyce

Rodzic odczytuje zdania zapisane na paskach papieru. Dzieci oceniają, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli uznają, że zdanie jest prawdziwe, podnoszą ręce w górę, a jeżeli według nich zdanie jest fałszywe – wypowiadają głoskę uuuu, stopniowo obniżając tonację. Następnie podają prawidłową odpowiedź.

Przykładowe zdania:

Na koncerty chodzimy do kina.

Na skrzypcach gra pianista.

 Trąbka to instrument strunowy

W Filharmonii oglądamy przedstawienie

3. Teraz poranna gimnastyka

Zabawa Bączek.

 Dzieci stoją  swobodnie. Stawiając małe kroki, wykonują obrót dookoła własnej osi. Na sygnał rodzica - klaśnięcie w dłonie lub dźwięki tamburynu  siadają w dowolny sposób na podłodze Podczas powtórzenia zabawy wykonują obrót w przeciwną stronę.

Zabawa Pieski i kotki.

Dzieci poruszają się po pokojui na czworakach. Dziewczynki to kotki, a chłopcy to pieski. Na

sygnał – hasło Pora wracać – dzieci w szybkim tempie idą w kierunku rodzica lub rodzeństwa, naśladując głośno szczekanie psów i miauczenie kotów.

 Ćwiczenia z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci stoją w dowolnych miejscach . Powtarzają słowa rymowanki i wykonują określone

w niej ruchy.

                     Dzieci:

  Ręce dwie,                                   wykonują dwa klaśnięcia w dłonie,

nogi dwie                                          dwa razy przytupują,

do roboty palą się.                                  pocierają dłonie o siebie,

Biegną szybko,                                     biegną w miejscu,

podskakują,                                         wykonują dwa podskoki obunóż w miejscu,

w górze wietrzyk                                        podnoszą ramiona do góry,

naśladują.                                        wykonują skłony boczne tułowia.

Marsz po obwodzie koła. Dzieci maszerują po obwodzie koła.

4. Zastanówcie się jakie znacie klucze ?  ( klucz do drzwi, klucz ślusarski, klucz ptaków , klucz wiolinowy ) . Podpowiedź znajdziecie na dole strony tam są obrazki kluczy , trzeba dopasować nazwę do obrazka

5. Posłuchajcie teraz  wiersza I. R. Salach Nutki.

Na pięciolinii siedzą nutki.

Wysunęły nóżki, pokazały butki.

A te butki czarne, małe,

do zabawy doskonałe.

Skoczyły czarne butki,

uciekły nocą z piosenki nutki.

Do – dobrze tańcowało,

re – w stawie rechotało,

mi – gawędziło miło,

fa – fasolę i groch sadziło,

sol – malowało parasol,

la – lato pozdrawiało,

si – po włosku gadało,

do – wszystko dokładnie powtórzyło

i na pięciolinię wróciło.

• Rozmowa na temat wiersza.

Odpowiedzcie na pytania :

Co siedziało na pięciolinii?

Co pokazały nutki?

 Skąd uciekły nutki?

 Co robiła nutka do, co,robiła nutka re ...?

Gdzie wróciły nutki?

5. Zapraszam teraz do zabawy ze szklankami i wodą  – Szklana muzyka.

Potrzebne wam będzie osiem szklanek z zaznaczoną markerem linią, dzbanek z wodą, metalowe łyżeczki.

Chciałam wam powiedzieć , że nutki mogą mieszkać także gdzie indziej. Proponuje samodzielne wykonanie instrumentu, na którym  zagracie melodię. Weźcie  dzbanek z wodą pod okiem osoby dorosłej i nalejcie do poszczególnych szklanek taką ilość wody, aby jej poziom sięgnął zaznaczonej linii.

Ilość wody

w szklance

200 ml 170 ml 140 ml 125 ml 95 ml 65 ml 35 ml 5 ml

Dzieci porównują ilość wody w szklankach. Określają, w której szklance jest najmniej wody, a w której

– najwięcej. Uderzają o szklanki metalowymi łyżeczkami. Eksperymentują z dźwiękami.

Dochodzą do wniosku, że im mniej wody jest w szklance, tym dźwięk jest wyższy.

• Odkodowanie kolorowego zapisu piosenki Wlazł kotek na płotek. Granie na szklankach wypełnionych różną ilością wody.

Teraz potrzebne będą kółka z papieru samoprzylepnego lub małe pski kolorowego papieru do położenia pod szklankami w kolorach: czerwonym (2), pomarańczowym, żółtym, jasnozielonym, ciemnozielonym, niebieskim, różowym, kartka z zakodowaną melodią piosenki, osiem szklanek z odpowiednią ilością wody, metalowe łyżeczki.

Ooznaczcie każdą szklankę kolorowym kółkiem z papieru samoprzylepnego według poniższego

przykładu.

Ilość wody w szklance

200 ml   - nuta do kolor czerwony      

 170 ml - nuta re kolor pomarańczowy

 140 ml - nuta mi kolor żółty

125 ml - nuta fa kolor zielony jasny

 95ml - nuta sol kolor zielony ciemny

65 ml - nuta la kolor niebieski

35 ml - nuta si kolor różowy

5 ml - nuta do kolor czerwony

Pokazuje dzieciom kartkę z zakodowaną melodią piosenki Wlazł kotek na płotek. Pyta dzieci, z ilu nutek składa się pierwsza część melodii i druga część melodii. Dzieci liczą kolorowe koła umieszczone

na kartce, po obu stronach. Określają liczbę kół  w jednym rzędzie i w drugim rzędzie kartki. Kod do gry znajdziecie na dole strony .

Następnie dzieci, patrząc na kod, odczytują kolorowy zapis. Grają samodzielnie melodię, uderzając

delikatnie w odpowiednie szklanki.

6. Przypomnijcie sobie jak wygląda gitara  oto link https://www.youtube.com/watch?v=Agm4g8mTAUs

7. Zapraszam teraz do wysłuchania koncertu gitarowego , połóżcie się wygodnie na dywanie i posłuchajcie oto link  https://www.youtube.com/watch?v=S84TL8MDr-E

Powiedzcie na jakim instrumencie  wykonywane były utwory ?

8. Oglądanie obrazków z yutube Rodzina instrumentów strunowych. Obrazki przedstawiające: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, gitarę, mandolinę, harfę, banjo, fortepian i pianino

Gitara należy do instrumentów strunowych. Instrumenty strunowe dzielą się na trzy grupy: pierwsza – instrumenty strunowe szarpane, wśród których jest właśnie gitara (w tym gitary: klasyczna, elektryczna i basowa), mandolina, harfa i banjo. Druga grupa to instrumenty strunowe smyczkowe, do których należą: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas. Trzecia grupa to instrumenty strunowe młoteczkowe, do których należą fortepian i pianino. pomocne będą linki :

https://slideplayer.pl/slide/431400/        https://slideplayer.pl/slide/61034/

9 Zapraszam was teraz do Zabawy ruchowej  Festiwal muzyków.

https://www.youtube.com/watch?v=2mODTjHMM1s

W czasie muzyki którą macie w powyższym linku dzieci  poruszają się w różnych kierunkach . Na przerwę w muzyce rodzic podaje nazwę muzyka, np.: gitarzysta, flecista, pianista. Dzieci

ruchem naśladują sposób gry muzyków na poszczególnych instrumentach.

10. Proponuję abyście wykonali  Zabawkowa Gitara

Z opakowania po chusteczkach higienicznych zrobiliśmy najprawdziwszą w świecie, grającą gitarę. Będzie można do woli brzdąkać, bo struny zrobione z gumek recepturek wydają cichy, przyjemny dla ucha ton:)

Materiały i przybory:

opakowanie po wyciąganych chusteczkach higienicznych

kolorowy samoprzylepny papier

nożyczki

kilka gumek recepturek

kawałek grubego kartony [np. z pudła]

czarny marker

taśma samoklejąca

1. Brzegi opakowania po chusteczkach higienicznych zabezpieczamy taśmą klejącą. Z kolorowego papieru samoklejącego wycinamy dowolne kształty i oklejamy pudło rezonansowe gitary.

2. Zakładamy gumki recepturki, tak by były dość mocno naprężone.

Na tym etapie mamy bardzo fajne brzękadełko:)

3. Z grubego kartonu wycinamy gryf do gitary. Markerem rysujemy struny wraz z ich mocowaniem oraz progi.

4. Przy pomocy taśmy klejącej mocujemy gryf gitary. Warto jednym fragmentem taśmy samoprzylepnej przykleić wszystkie gumki recepturki- nie będą się wtedy tak łatwo przemieszczały a przy przypadkowym pęknięciu gumka nie wystrzeli.

Gitara jest gotowa. Teraz można poszaleć w rytmie ulubionej muzyki!. Podgląd i podpowiedź znajdziecie pod tym linkiem:

https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara

11. Na zakończenie otwórzcie Kartę pracy Czytam, piszę, liczę, s. 82.

Uzupełnianie figur w pętlach do 10. Uzupełnianie tabeli według wzoru

Miłego dnia Wam życzę , miłej zabawy i pracy . Zachęcam do przesłania mailowo zdjęć zrobionej gitary. Do zobaczenia.

czytano: 83 razy

autor: p2zawiercie.pl

data dodania: 2020-05-13 07:50:22

Ciekawostki

  • „To moje przedszkole – tu się bawię, uczę, rozwijam” Zapewnienie warunków bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu i poza nim oraz serdeczne, podmiotowe podejście do wychowanka, wynikiem czego jest pozyskiwanie sympatii i zaufania. Wzbogacanie bazy materialnej i podnoszenie estetyki ...dalej 
  • „Każdy z nas jest inny” Akceptacja samego siebie, bazowanie na indywidualnych predyspozycjach, rozwijanie uzdolnień, pomoc w pokonywaniu trudności, radzenie sobie z nimi. Całościowa, wnikliwa obserwacja dziecka z nastawieniem na uzyskanie określonych efektów rozwojowych dziecka.dalej 
  • „Ty zawsze masz dla mnie czas, rozumiesz moje potrzeby” Świadoma, pełna zaangażowania praca nauczycieli poprzez odpowiedni dobór zabaw, by autentycznie odpowiadały potrzebom dzieci i zaspakajały ich ciekawość świata. Samokształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe, wykorzystywanie ...dalej 
Wycieczka do parku
Wycieczka na skrzyżowanie
Ratownicy GOPR
Dzień dziecka

Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
ul. Marszałkowska 28, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 226 10
e-mail: p2zawiercie@zawiercie.eu

  • 119713530_369137164474010_189079489137036599_n1678
  • 119706834_1691017021053210_7223919173621812650_n1678
  • 119672772_978922652582072_4345854164331173309_n1678
  • 119575126_2821407604770995_4066899391547731105_n1678
  • 119599190_787977065075464_9158843690950391998_n1678
Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
Poleć stronę
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna