Motyle - latające kwiaty
Drodzy Rodzice Kochane Pszczółki
Porozmawiamy dzisiaj o łące wiosną.
Motyle – latające kwiaty
- Na dole strony znajdują się zdjęcia przedstawiające łąkę.
- Nazywanie zwierząt i roślin
- Dzielenie nazw na sylaby i na głoski
- Układanie zdań na temat łąki ze zdjęcia, obrazka.
ZABAWA” GRASZ W ZIELONE”?
Dzieci poruszają się po pokoju odpowiednio do wystukiwanego dźwięku przez Rodzica. Na przerwę w grze zatrzymują się i podchodzą do najbliższej osoby i pytają: Grasz w zielone? Osoba ta odpowiada: Gram. Potem pokazuje na swoim ubraniu coś co jest zielone i mówi: i zielone mam. Jeżeli nie ma nic zielonego, to pyta innej osoby: Grasz w zielone? Itd. Pojawiający się dźwięki znowu zapraszają do ruchu.
ĆWICZENIA PORANNE
ZABAWA „DZIĘCIOŁY NA DRZEWIE”
Dzieci biegają w dowolnym kierunku, trzymając ramiona wyciągnięte w bok – naśladują ruchy skrzydeł dzięcioła. Na hasło „Dzięcioły na drzewie”, zatrzymują się , podnoszą dłonie na wysokość klatki piersiowej i uderzają palcami jednej dłoni w otwarta drugą dłoń w rytmie wystukiwanym przez Rodzica – dzięcioły stukają w drzewo. Gdy dźwięk ucichnie, dzieci biegają - dzięcioły fruwają i szukają kolejnego drzewa
ZABAWA „ZWIEDŁE KWIATKI”
Dzieci znajdują się w dowolnych miejscach pokoju, w przysiadzie, ramiona mają swobodnie zwieszone wzdłuż tułowia, głowy pochylone – naśladują zwiędłe kwiatki. Druga sooba przemieszcza się pomiędzy kwiatkami i naśladuje podlewanie kwiatów wodą z konewki. Przy każdym kwiatku powtarza słowa rymowanki:
Ja ci wody dam, a ty kwiatku wstań
Podlany kwiatek wstaje . dziecko powoli podnosi się do stania, na końcu unosi ramiona w górę. Gdy wszystkie dzieci stoją , radośnie kołyszą ramionami na boki i mówią słowa rymowanki:
Woda, woda sił nam dała.
ZABAWA „ZWIERSZĘTA DO DOMU”
Rodzic stoi po jednej stronie pokoju, dziecko –po drugiej. Gdy dzieci usłyszą hasło : Żabki – do domu – w pozycji na czworakach zbliżają się do rodzica. Rodzic przechodzi w inne miejsce pokoju i przywołuje kolejno: zające, wróbelki, pieski. Dzieci zmierzają do rodzica, naśladując ruchy wymienionych zwierząt.
- SŁUCHANIE WIERSZA I.R. SALACH „ŁĄKA”
Poproście Rodziców, by przeczytali Wam wiersz.
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
tutaj kwiatek – o, różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczmy z nimi chwilę.
ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA
- Wymieńcie nazwy mieszkańców łąki
- Kto wydał bal na łące?
Odszukiwanie i nazywanie zwierząt na obrazku. (książka str. 76)
ZABAWA RYTMICZNA „NA ZIELONEJ ŁĄCE”
Dzieci mówią za rodzicem tekst rymowanki i naśladują malowanie roślin na łące:
Na zielonej łące wiosna już nastała,
Trawy oraz kwiaty pędzlem namalowała.
Maszerują po obwodzie kola w rytm wystukiwanego dźwięku. Podczas rzerwy w grze odwracają się do drugiej osoby i rytmicznie mówią rymowankę, klaszcząc naprzemiennie: raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.
Zielona łąka w barwach tonie, piękne motyle lecą do niej.
ZABAWA MUZYCZNO – RUCHOWA „TANIEC MOTYLI”
Dzieci poruszają się po pokoju przy nagraniu melodii, naśladując taniec motyli nad łąką.
https://www.youtube.com/watch?v=PYyPTJBp6hI
CIEKAWOSTKI O MOTYLACH
Motyle, inaczej łuskoskrzydłe, to uskrzydlone owady. Dzielimy je ze względu na wygląd i porę lata na:
- motyle dzienne
- ćmy
Dzielimy je tez ze względu na rozmiar na:
- motyle większe
- motyle mniejsze
Motyle są druga pod względem liczebności grupą owadów ( pierwsza są chrząszcze). Na świecie występuje około 150 tysięcy motyli, w Polsce – ponad 3 tysiące. Zbudowane są z głowy ( na której znajdują się oczy, czułki, aparat gębowy), tułowia i odwłoka. Na tułowiu znajdują się trzy pary odnóży. Motyle żyją od kilku godzin do kilku miesięcy. Przykładowe nazwy: paź królowej, paź żeglarz, niepylak Apollo, rusałka admirał, rusałka żałobnik, mieniak tęczowiec, rusałka pawik, rusałka pokrzywnik, czerwończyk dukacik, modraszek Arion…
Na dole strony znajdują się zdjęcia motyli.
ZABAWA ORIENTACYJNO – PORZADKOWA „MOTYLE I KWIATY”
Dzieci – motyle biorą szarfy, chusty. Układają na podłodze z nich kwiaty. Dzieci poruszają się między kwiatami – w rytm wystukiwany przez rodzica. Na przerwę w grze przykucają na kwiatku.
ĆWICZENIA W KSIĄŻCE S. 77
Oglądanie obrazków. Opowiadanie, jak rozwija się motyl. Podawanie zapamiętanych nazw motyli.
2.ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE
Potrzebny nam będzie pasek bibuły.
ZGODNIE Z MUZYKĄ
Dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszy rodzic podaje dziecku złożone paski bibuły.
TAŃCZĄCE BIBUŁKI
Przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykucają i układają na podłodze z bibułki dowolne kształty.
POWITANIA BIBUŁKĄ
Dzieci dotykają bibułką różnych części ciała wymienionych przez rodzica.
JAK NAJWYŻEJ
Dzieci wyrzucają bibułkę do góry, obserwują jej opadanie i łapią ją tuż nad podłogą.
SPRYTNE PALCE
Dzieci chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podają ją sobie do rąk.
RYSUJEMY ÓSEMKĘ
Dzieci przekładają bibułkę z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.
LUSTRO
Zabawa w parach. Jedna osoba jest lustrem, które odbija ruchy partnera, naśladuje je.
WIATR I WIATEREK
Dzieci dmuchają na paski bibułki z większym i z mniejszym natężeniem.
LATAJĄCE OWADY
Dzieci zgniatają bibułę w kulkę, rzucają przed siebie i podążają jej śladem. Na koniec wrzucają kulkę do obręczy, miski.
MARSZ Z MUZYKĄ
Dzieci rytmicznie maszerują po pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze, przykucają i wyskakują w górę.
https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4&list=PLvZlry1e_Kw863FUlvea82_WGart_hJa9
3. Karta pracy „Czytam, pisze, liczę” s. 88
Kolorowanie rysunku o tematyce wiosennej.
Dzielenie nazw obrazków na sylaby i na głoski.
Życzę miłej zabawy
18
MAJ
2020
513
razy
czytano
p2zawiercie.pl