Biedronki, motyle i kwiaty - zabawy matematyczne
Witajcie Drogie Zajączki, dzisiaj zabieram Was na łąkę, gdzie będziemy przeliczać ile tam rośnie kwiatów, fruwa motyli i biedronek. Poproszę Rodziców, żeby wycięli dla Was z kartonu: kwiatki z 4 płatkami, 5 płatkami, 6 płatkami, 7 płatkami ( po 2 kwiatki każdego rodzaju); motylki w 3 kolorach, 2 małe i 2 duże pszczółki, biedronki – z 2 kropkami, 4 kropkami
Poproszę Rodziców, żeby czytali Wam tekst, a Wy pokazujcie:
Ja dziesięć palców mam i na pianinie gram.
Ja dwie ręce mam i na bębenku gram.
Ja dziesięć palców mam i na trąbce gram.
Ja dwie ręce mam i zaklaszczę wam.
Ładnie zagraliście, w nagrodę wyczaruję dzisiaj dla Was majową łąkę…
Zagadka: bez czego nie ma łąki?
W środku koło, na nim płatek, drugi płatek,
trzeci płatek, czwarty płatek i jest kwiatek.
( oczywiście bez kwiatków)
Liczymy płatki kwiatków – Rodzic układa przed dzieckiem kwiatki z różną liczbą płatków, zadaniem dziecka jest policzenie z ilu płatków składają się poszczególne kwiatki ; dziecko głośno przelicza i pod każdym kwiatkiem układa tyle kredek, klocków ile jest płatków w kwiatku
- następnie układa kwiatki w szeregu – od kwiatka z najmniejszą liczbą płatków do kwiatka z ich największą liczbą
- po pomieszaniu kwiatków przez Rodzica – dziecko układa od tego z największą liczbą płatków do tego z ich najmniejszą liczbą
Chciałam przedstawić Wam pewnego mieszkańca łąki , oto gąsienica Gosia. To ciekawe zwierzątko, rodzi się dwa razy, najpierw jest żarłoczną gąsienicą, a potem wchodzi do śpiworka zwanego kokonem, a kiedy się wyśpi i z niego wyjdzie będzie przepięknym motylem – Małgorzatką.
Każdy z Was otrzyma teraz motylka, motylki są w 3 kolorach, podobnie jak kwiaty na naszej łące. Kiedy włączę muzykę, motylki będą wesoło fruwać wokół naszej łąki, kiedy muzyka umilknie, każdy motylek usiądzie delikatnie na kwiatku, który ma płatki w tym samym kolorze co motylek, motylek odpocznie spijając z kwiatka nektar. (w tle „Uwertura do M.”, zabawę powtarzamy 3 razy)
https://www.youtube.com/watch?v=12B6yYpoWEU
Poznajcie pszczółkę Polę , to bardzo pracowite stworzonko, ma czułki i pasiaste ubranko, całymi dniami uwija się, że by zebrać dużo pyłku, z którego zrobi potem pyszny… miodek. Pszczoły mieszkają w ulach. Każdy z Was dostanie teraz jedną pszczółkę…, w tle „Lot Trzmiela”).
https://www.youtube.com/watch?v=ucrKUO9FVfY
Czy Wasze pszczółki są takie same, czy różnią się od siebie. Pogrupujmy je, w dużym ulu umieścimy duże pszczółki, a w małym – małe (dziecko segreguje pszczoły, wkłada je do dużej lub małej obręczy).
Poznajcie biedronkę Basię , ma czerwoną, nakrapianą sukienkę, to bardzo pożyteczny mieszkaniec łąki, zjada mszyce, które zjadają rośliny hodowane przez ludzi. Każdy z Was dostanie teraz jedną biedronkę (N rozdaje biedronki, w tle „Piosenka bez ogonka”).
https://www.youtube.com/watch?v=FEkZINmim00
Wasze biedronki, różnią się od siebie, jedne mają więcej, inne mniej kropek, są biedronki z dwoma kropkami – dwukropki, są biedronki, które mają ich więcej, pogrupujmy je wg ilości kropek (dziecko grupuje biedronki, wkładają je do jednej z 4 obręczy oznaczonej kartonikiem z odpowiednią liczbą kropek 1-4).
Biedronka nazywa jest bożą krówką, bo … dawniej na krówkę mówiono biedrunka…
Dzieci powtarzają za rodzicem rymowankę:
„Biedroneczko leć do nieba, przynieś kawałeczek chleba”.
Gdzie znajduje się biedronka? – dziecko układa sylwety biedronki zgodnie ze wskazówkami Rodzica, np.: Połóż biedronkę z prawej strony kwiatka….. z lewej strony kwiatka….nad kwiatkiem…pod kwiatkiem…między kwiatkami…
Zabawa ruchowa „ Bocian i żabki” – Dziecko – żabka skacze po łące, na mocne klaśnięcie rodzica pojawia się bocian, który łapie żabkę, dlatego musi ona jak najszybciej schronić się w stawie- w wyznaczonym miejscu w pokoju. Dwa klaśnięcia są sygnałem, że bocian odszedł i żabka może swobodnie skakać.
Otwórzcie teraz proszą Karty Pracy cześć 4 na stronie 7. Wykonajcie proszę zadanie dokładnie i starannie.
Teraz zapraszam Was do ćwiczeń
. „Jak się ubrać na wiosenny spacer?”-
Dzieci wybierają się na spacer na łąkę wyjmują z szafy ubrania (rozdanie kółek). Ubierają spodnie, najpierw jedna nogawka, teraz druga, podciągamy. Schylamy się wyciągamy buty – jeden but zakładamy, zawiązujemy. Teraz drugi, zakładamy zawiązujemy(wkładanie i zdejmowanie kółka na nogi). Sięgamy po berecik...nakładamy, bierzemy torbę z prowiantem i w drogę.......
. „Marsz na wiosenną łąkę”- ćwiczenie orientacyjno-porządkowe
-dzieci maszerują lub biegają w rytm w zależności od tempa gry
Droga na łąkę prowadzi przez wzgórza. Najpierw wchodzimy pod górę, wolno bo góra jest bardzo stroma, a teraz z górki i znowu w górę i w dół....
Już jesteśmy na łące, posłuchajcie kto się do nas zbliża? BOCIAN.....
. „Bociany”- ćwiczenie nóg
-dzieci maszerują po trawie w rytm wysoko unosząc kolana
A czego on szuka na łące? ŻAB
(Pokażcie jak skaczą żaby. nr6)
„Żaby”- ćwiczenie rozwijające skoczność
-dzieci skaczą naśladując żaby
Żaby boją się bociana i dlatego uciekają przed nim do wody
„Żaby i bocian”- ćwiczenie rozwijające skoczność
-dzieci skaczą swobodnie naśladując żaby, kiedy usłyszą dźwięk wskakują do sadzawki /okręgu utworzonego z kółek/
Na łące można spotkać wiele owadów o popatrzcie jakie piękne motyle i osy
„Osy i motyle”- ćwiczenie ramion
-dzieci stoją w kółkach-kwiatkach, gdy usłyszą wolny rytm tamburyna rozkładają szeroko ramiona i poruszają się naśladując motyle, gdy rytm jest szybki, biegają szybko poruszając podwiniętymi ramionami naśladując osy
A kto to ciekawie przygląda się tej zabawie? To PAJĄK...
Popatrzcie jak wspina się po nitce……
„Pająk”- ćwiczenie ze wspinaniem
- dzieci w kółkach naśladują wspinanie się po nitce pająka (przysiady ze wspinaniem na palce)
Na łące rośnie wiele pięknych kwiatów nazrywamy ich dla mamy
„Zrywamy kwiaty”- ćwiczenie tułowia
-dzieci wykonują skłon do przodu naśladując zrywanie kwiatów prawą i lewą ręką
O! Popatrzcie jak trawa kołysze się na wietrze, coraz mocniej i mocniej.
„Kołysanie traw na wietrze”- ćwiczenie tułowia i ramion
-dzieci wykonują skłony boczne z wysoko podniesionymi ramionami
Oj, uciekajmy bo zaraz lunie deszcz (zabawa nr 12).
„Uciekamy przed deszczem”- ćwiczenie bieżne
Dobrze, że udało nam się uciec przed deszczem. Teraz musimy się rozebrać i wstawić kwiaty do wazonu
„Rozbieramy się po spacerze”- ćwiczenie ogólnorozwojowe
O jak pięknie pachną nasze kwiaty. Mamusi na pewno się spodobają
„Wąchamy kwiaty”- ćwiczenie wyciszające, oddechowe.
ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY I MIŁEGO DNIA
.
19
MAJ
2020
643
razy
czytano
p2zawiercie.pl