W murzyńskiej wiosce- zabawa matematyczna
Witam Was Drogie Misie i Waszych Rodziców. Dzisiaj zapraszam do wspólnych zabaw z Murzynkiem.
Prosimy o przygotowanie obrazków: ( możecie Misie narysować sami)
4 chaty z liści palmowych, 2 palmy bananowe, 1 kosz z bananami oraz sylwetę Murzynka,
Posłuchajcie proszę wiersza pt. „ Murzynek.”, który przeczyta Wam Rodzic
Kto to idzie? Gdzie ją stawia?
Murzynek. Przy drzewie.
Co on niesie? Co on zrywa?
Drabinę. Banana.
Po co niesie? A dla kogo?
Nikt nie wie. A dla nas.
- Zabawa Gdzie ukrył się Murzynek?
Rodzic układa przed dziećmi w szeregu papierowe elementy wioski afrykańskiej: 4 chaty z
liści palmowych, 2 palmy bananowe, 1 kosz z bananami oraz sylwetę Murzynka.
-Dzieci liczą, ile jest poszczególnych elementów, stosując liczebniki główne.
-Układają pod każdym elementem taką liczbę klocków, aby odpowiadała ona kolejności
danego elementu w szeregu.
-Rodzic kilka razy zmienia ustawienie poszczególnych elementów; mogą to też robić same
dzieci według instrukcji rodzica. Np. Pierwsza stoi chata. Obok chaty, po prawej stronie rośnie jedna palma bananowa. Obok niej, po prawej stronie stoi chata. Obok chaty, po prawej stronie stoi kosz z bananami itd.
–Dzieci określają, który z kolei jest każdy element, stosując liczebniki porządkowe.
-Dzieci odwracają się, a rodzic chowa sylwetę Murzynka: za chatki lub palmy, za kosz, na
palmy – za każdym razem w inne miejsce. Jeśli Murzynek jest widoczny, dzieci określają,
gdzie się znajduje, stosując odpowiednie przyimki: na, za; jeśli nie – podają, stosując
liczebniki porządkowe, za którą chatą jest schowany Murzynek, a rodzic podnosi ją i
sprawdza.
- Ćwiczenie spostrzegawczości – Czego brakuje? Prosimy o przygotowanie obrazków:
chaty, kosza, Murzynka, palmy, małpki i banana.
Można zachęcić dziecko, żeby samo narysowało.
Rodzic układa przed dziećmi w rozsypce przygotowane sylwety. Dzieci przyglądają się
sylwetom i starają się je zapamiętać. Po chwili odwracają się, a rodzic chowa jakąś sylwetę
najpierw bierze po jednej sylwecie, a potem po dwie lub trzy sylwety. Zadaniem dzieci jest
odgadnięcie, co zostało ukryte; policzenie, ile sylwet zostało, a ile zniknęło.
- Ćwiczenia klasyfikacyjne – Liczymy banany. Dzieci rysują na przygotowanych
kartonikach banany różniące się kolorem (zielone i żółte), i wielkością (małe i duże). Przygotowane kartoniki rodzic układa przed dziećmi i prosi dzieci, aby:
–najpierw po lewej stronie ułożyły banany zielone, a po prawej – żółte; policzyły, ile jest
bananów każdego rodzaju i ułożyły przed sobą tyle samo liczmanów (mogą być np. klocki);
określiły, których bananów jest więcej; dołożyły lub odjęły banany z tacki tak, aby na każdej było ich po tyle samo,
–po lewej stronie ułożyły banany małe, a po prawej – żółte; policzyły, ile jest bananów każdego rodzaju i tyle samo razy zaklaskały; określiły, których bananów jest mniej.
Zapraszam do zabawy ruchowej pt. „Posłuszna małpka”
- Dzieci i rodzic stają jedno za drugim; pierwsze to Murzynek, a drugie – małpka. Rodzic gra na bębenku i wtedy Murzynek porusza się, małpka obserwuje drogę, którą przeszedł, i stara się ją zapamiętać. Kiedy rodzic przestaje grać, Murzynek zatrzymuje się, a małpka na czworakach podąża za nim tą samą drogą. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.
Poproszę, żebyście otworzyli teraz Karty Pracy cz. 4 na stronie 60- wykonajcie poprawnie i starannie zadanie
Zapraszam teraz do wysłuchania piosenki pt „Święto dzieci"
Wysłuchajcie piosenkę 2 razy a następnie powtarzajcie wybrane fragmenty melodii piosenki na sylabach : na, na; ta, ta; ma, ma;
Teraz poproszę, żebyście podczas zwrotek piosenki maszerowali po dywanie, a kiedy usłyszycie refren, klaskajcie i powtarzajcie rytmicznie tekst refrenu.
https://www.youtube.com/watch?v=VuLfq-05MXc
Posłuchajcie jeszcze proszę piosenki o Dzieciach z różnych krajów -
https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ – Jesteśmy dziećmi
Zagadki pantomimiczne – Czym się bawią dzieci? – Poproszę Rodziców, żeby wymieniali teraz różne przedmioty służące do zabawy lub uprawiania sportu, np.: piłka, skakanka, rower, rolki, narty, rakieta tenisowa, a Wy MISIE pokazujcie proszę za pomocą ruchu, mimiki, w jaki sposób można bawić się przedmiotem wymienionym przez rodzica.
Poproszę jeszcze, żebyście nauczyli się krótkiej rymowanki "KUBA – BUBA"
Kuba – Buba Gruby Brzuch, zjadł na obiad talerz kluch,
Sto kotletów, pieczeń z dzika, listonosza i rzeźnika,
Ciężarówkę, cztery woły, jedną szkołę, dwa kościoły,
Kocioł zupy, worek soli…Teraz płacze: Brzuch mnie boli!
Wypowiadajcie tę rymowankę wolno i szybko, z różną intonacją: smutno, wesoło, ze złością
Śpiewajcie na swoją wymyśloną przez siebie melodię
Rytmicznie powtarzajcie z jednoczesnym klaskaniem w swoje dłonie, a następnie, naprzemiennie, w dłonie rodzica
Wymyślajcie inne sposoby interpretacji ruchowej rymowanki
Otwórzcie jeszcze Karty Pracy część 4 na stronie 58 - 59 – wykonujcie proszę zadania samodzielnie i starannie
DLA CHĘTNYCH MISIÓW mam propozycję wykonania – „Sympatycznego ślimaczka” i „Wesołego hipopotama dla koleżanki lub kolegi”. Otwórzcie proszę Wyprawkę Plastyczną i poszukajcie obrazków ślimaka i hipopotama. Przygotujcie sobie również nożyczki i klej. Zapraszam do wykonania papierowych zwierzątek.
ZABAWY I ĆWICZENIA W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zabawy logopedyczne
Zabawy oddechowe
Przygotuj dowolny wiatraczek lub wspólnie zróbcie go samodzielnie. Dlaczego wiatraczek, a nie np. piórko czy kawałek bibuły? Oczywiście te przedmioty też się sprawdzą, ale jakoś wiatraczek to zawsze jest przedmiot pożądania dla malucha. Najczęściej błyszczy i się kręci, i jest na patyku. Idealna zabawka, prawda? Poproś dziecko, aby wprawiło wiatraczek w ruch, dmuchając na niego:
- dłuuuuugo,
- krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko.
A potem:
- krótko, krótko,
- dłuuuuugo,
- krótko, krotko,
- dłuuuugo.
I jeszcze:
- krótko, krótko, dłuuuugo,
- krótko, krótko, dłuuuugo.
A na koniec zabawy: malec przestaje dmuchać kiedy ty – odliczając „od tyłu” – dojdziesz do zera np. trzy, dwa, jeden, zero. Oczywiście im starsze dziecko, tym dłuższy może być to czas.
Ważne!
- Pomiędzy każdą sekwencją podmuchów potrzebna jest min. 15-minutowa przerwa.
- Pokazywanie tego co mówisz „na migi”, jest bardziej atrakcyjne dla dziecka np. dłuuuugo – rozciągasz ramiona, krótko – składasz je niemal do klaśnięcia dłońmi.
- Poproś dziecko, żeby teraz tobie pokazywał, jak długo masz dmuchać na wiatraczek.
Te zmiany szybkości, to również zabawy ćwiczące koncentrację. Nic innego, jak sekwencje do zapamiętania. Starszemu dziecku możesz proponować trudniejsze kombinacje do zapamiętania i wydmuchania.
Papuga
Poproś dziecko, aby wyraźnie powtarzało za tobą poszczególne sylaby. Łatwiej zachęcisz pociechę do papugowania jeśli pobawicie się w przedrzeźnianie lub staniecie przed lustrem.
- AR, AR, AR
- ER, ER, ER
- OR, OR, OR
- DRA, DRO, DRE
- TRA, TRO, TRE
- BRU, BRY, BRA
- ATRA, ATRE, ATRO
- RA, RO, RE, RI
- GRA, GRO, GRE
Percepcja słuchowa
Rozpoznawanie przedmiotów na podstawie barwy dźwięku.
Prowadzący uderza drewnianą pałeczką (ołówkiem) w różne przedmioty (np. metalowy kubek, szklanka, pęk kluczy, drewniany klocek itp.), prosząc uprzednio dziecko, aby obserwowało je i wsłuchiwało się w dźwięki jakie wydają. Następnie dziecko ma odgadnąć z zamkniętymi oczami, o które przedmioty prowadzący ponownie uderza.
Ćwiczenie można urozmaicić przyporządkowując przedmiotom przygotowane uprzednio wycięte figury geometryczne. Prowadzący, uderzając np. o szklankę, pokazuje jednocześnie figurę kwadratu, uderzając o metalowy kubek, pokazuje prostokąt itd.
Następnie poleca dziecku, aby odwróciło się i unosiło w górę tą figurę geometryczną, która "pasuje" do słyszanego w danej chwili dźwięku. Zaletą ćwiczenia jest jego wielofunkcyjność, ponieważ ćwiczy u dziecka jednocześnie percepcję słuchową i wzrokową oraz koordynację słuchowo-ruchową i wzrokowo-ruchową.
Wyodrębnienie wyrazu w zdaniu.
Prowadzący prosi dziecko: powiedz jeden wyraz z tego zdania "dom jest duży", "kot ma długi ogon", "pies szczeka", "mama gotuje obiad" itp.
Wyodrębnianie słów na początku, w środku i na końcu zdania.
Prowadzący głośno i wyraźnie mówi zdanie składające się z dwóch i więcej słów. Następnie prosi dziecko, aby powtórzyło je kilka razy. Po chwili pyta: jakie słowo słychać na początku zdania, jakie w środku i na końcu?.
Przeliczanie wyrazów w zdaniu.
Prowadzący podaje instrukcję: słuchaj uważnie i policz ile słyszysz wyrazów w tym zdaniu: "dzieci piszą, dzieci starannie piszą, dzieci starannie piszą zadanie domowe".
ZAPRASZAM DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PRZYKŁADAMI ĆWICZEŃ I ZABAW W RAMACH ROZWIJANIA UZDOLNIEŃ MUZYCZNYCH
Ćwiczenie fonacyjne
-dziecko stoi swobodnie,
-kładzie dłoń wewnętrzną stroną na czubku głowy,
-płynnie wymawia głoskę mmmm, następnie przerywając m...m...m...m, podczas wymawiania głosek stara się skierować dźwięk w taki sposób, aby pod dłonią odczuwać wibracje,
powtarza ćwiczenie z głoską n.
Wystukiwanie rytmów
. Drewniane patyczki są wspaniałe nie tylko do układania różnych wzorów na podłodze, ale również wystukiwania rytmów. Na przykład jak delikatnie pada deszczyk na przemian delikatnie uderzamy patyczkami o podłogę lub miseczkę, potem coraz mocniej, aż w końcu jest potężna ulewa i burza. Jest to moja standardowa zabawa na warsztatach już dla najmłodszych, która wspaniale uczy dzieci stopniowania i powtarzania zasłyszanych układów rytmicznych. Często również sylabizujemy sobie nasze imiona, lub nazwy przedmiotów z otoczenia, wystukując na patyczkach każdą z wypowiadanych sylab.
ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY I DOBREGO DNIA
05
CZE
2020
889
razy
czytano
p2zawiercie.pl