Strona główna » Grupy » Sówki Mądre Główki » Jak rozwijać umiejętności manualne dzieci w wieku przedszkolnym
☺ ☺ Zapinanie guzików, samodzielne jedzenie, chodzenie czy tworzenie pięknych obrazków to wszystko efekt nabywania umiejętności manualnych przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przedszkolaki odkrywają swoje niezwykłe zdolności, które pomagają im badać świat na różne sposoby. Sprawne i wszędobylskie ręce i nogi to dziecięce sondy, za pomocą, których uczą się radzić z codziennymi wyzwaniami.
Sfera motoryczna jest ściśle powiązana z rozwojem psychicznym dzieci. W wieku przedszkolnym te procesy bardzo znacząco na siebie wpływają. Rozwój motoryczny pozwala eksplorować dziecku świat, uczyć się kolejnych czynności oraz umiejętności, których wykonanie bez sprawnej koordynacji rąk, wzroku, nóg było by niemożliwe.
Dzięki umiejętnościom manualnym dziecko rozwija swoją samodzielność, poszerza zakres swojego oddziaływania i buduje swoją samoocenę, a także postrzeganie i rozumienie świata. Na rozwój sprawności manualnych ma wpływ rozwój fizyczny dziecka, Umiejętności zawiązywania butów, zapinania guzików, trzymania narzędzi pisarskich, czy samodzielnego posługiwania się sztućcami to umiejętności manualne. Podobnie jak nawlekanie nitki na igłę, rysowanie czy granie na instrumentach. Przedszkole to doskonałe miejsce, dla dzieci, aby rozwijać ich umiejętności motoryczne, zarówno związane z motoryką małą, jak i dużą.
W przedszkolu dziecko uczy się praktycznych, codziennych czynności, jak i abstrakcyjnych, takich jak malowanie, pisanie czy używanie innych technik plastycznych. Aby je rozwijać, należy usprawniać pracę i koordynację rąk i dłoni, to dzięki nim możliwe są manualne manipulacje.
Najlepszą formą nauki dla dzieci jest zabawa, dlatego umiejętności manualne przedszkolaki zdobywają rysując obrazki, wycinając kształty, tworząc bardziej lub mniej skomplikowane prace plastyczne z użyciem różnych technik i materiałów, ale także zabawa małymi samochodzikami, masami plastycznymi, układanie puzzli, układanek. Nieoceniona jest również manipulacja różnego rodzaju klockami, kręglami czy zabawkami konstrukcyjnymi.
Warto pamiętać, że umiejętności manualne to nie tylko rysowanie i malowanie, ale dużo więcej. Dodatkowo zawsze można urozmaicić aktywność za pomocą wykorzystania niestandardowych metod np. metoda malowania 10 palcami, wydzieranki, malowanie na specjalnie papierach, stemplowanie, malowanie patykami po ziemi i piasku, usypywanie napisów i symboli.
Wycinanie, wyklejanie, tworzenie obrazków z plasteliny czy sypkich produktów spożywczych może dziecko zaciekawić i zachęcić do ćwiczenia motoryki małej.
Dodatkowo zabawa masami plastycznymi, piaskiem kinetycznym, czy wykorzystywanie w codziennych aktywnościach kloców i zabawek konstrukcyjnych dostarcza bodźców do prawidłowego rozwoju motorycznego.
Zabawy wspierające rozwój sprawności manualnych:
Wskazówki wychowawcze
Co robić, gdy dziecko nie chce rysować.
Należy za wszelką cenę zachęcić dziecko do rysowania, pokazać mu ,że rysowanie może być bardzo przyjemnym i radosnym zajęciem.
Często jedynym wyjściem jest organizowanie "zabaw w rysowanie".
"Zabawa w rysowanie" to zabawa ruchowa, do której wplatamy elementy czynności graficznych. Zaczynamy od najprostszych tj. rysowanie patykiem na piasku czy mazanie palcem po papierze- dzieci mają odczucie że bawią się a nie że rysują. Zabawa ruchowa powinna być tak zaplanowana, aby stwarzała liczne preteksty co do czynności o charakterze graficznym. Z czasem tych czynności powinno być coraz więcej, tak że w końcowym etapie zabawa przeradza się samorzutnie w zajęcia plastyczne.
Wskazane jest aby wytwory dziecka po każdych zajęciach były eksponowane np. nad jego łóżkiem, za szkłem biblioteczki itp i pokazywane w obecności dziecka rodzinie i osobom odwiedzającym. Wytwory powinny być akceptowane i chwalone!
PAMIĘTAJMY!!!
Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny dziecka. Nie zabraniajmy, więc mu biegania, wspinania się, czołgania, czy jazdy rowerkiem.
Bardzo ważnym elementem w nabieraniu płynności ruchów jest samoobsługa dziecka: wiązanie butów, zapinanie guzików. Budowanie, lepienie, majsterkowanie, wycinanie to również baza do usprawniania precyzji rąk. ☺ ☺
czytano: 59 razy
autor: p2zawiercie.pl
data dodania: 2020-11-14 20:31:05
Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
ul. Marszałkowska 28, 42-400 Zawiercie
tel.: 32 67 226 10
e-mail: p2zawiercie@zawiercie.eu