Praca zdalna - Zwyczaje Wielkanocne
Witam Drogich Rodziców i Kochane Zajączki w związku z zaistniałą sytuacją codziennie będziemy wstawiać materiały do pracy z dzieckiem w formie zdalnej. Tematem dzisiejszych zajęć to: „Zwyczaje wielkanocne” - utrwalenie posiadanej przez dzieci wiedzy nt. tradycji wielkanocnych oraz tworzenie warunków do podejmowania aktywności twórczej.
1.. „Jakie to święta ?” – wprowadzenie do tematu zajęć.
Rodzice przygotowują kolorowe sylwety pisanek z różną ilością wzorów (figury geometryczne). Dzieci przeliczają je, następnie układają pisanki wg wzrastającej liczby wzorów. Następnie proszę aby rodzic odwrócił pisanki (na każdej pisance jedna litera), dzieci odczytują nazwę świąt: WIELKANOC.
2.Słuchanie fragmentów wiersza „Wielkanoc”.
Moja babcia i mój dziadek
mają na wsi dom, ogródek,
konia, kozę, psa, kurczęta,
kury, kaczki i kaczęta.
Odkąd dobrze już pamiętam,
zawsze tam spędzamy święta.
Bo Wielkanoc, tak jak wiosna,
na wsi zawsze jest radosna.
Babcia, ciocie oraz mama
w kuchni robią coś od rana,
w wielkim piecu ogień płonie,
garnki stoją przy kominie.
Moja siostra z kuzynkami
już kosz niesie z pisankami.
Tak jest zawsze, że przy święcie
każdy jakieś ma zajęcie.
W wielkim koszu baranek, pisanki, chleb z solą,
cukrowy zajączek, szyneczka, baleron
zielone gałązki, czerwone wstążeczki,
chorągiewka z krzyżykiem i drobne kwiateczki.
A u babci w domu, w największym pokoju
stół nakryty serwetą żółtego koloru.
Na nim na talerzach potrawy gorące,
na środku płaski koszyk, w nim pisanki lśniące.
Tuż obok na deseczce brązowej, drewnianej
stoi upieczony chlebowy baranek.
Wszyscy zachwyceni i choć uśmiechnięci,
to się czasem zdarza, że łza się zakręci.
Babcia bierze święconkę i jajkiem się dzieli,
zaczyna od dziadka, a potem – po kolei.
3.Omówienie treści wiersza. Zadawanie pytań pomocniczych:
O jakich świętach jest mowa w wierszu?
Kto opowiada o świętach na wsi? Co przygotowują mama, babcia?
Co znajduje się w koszyczku wielkanocnym?
Czym dzielimy się podczas śniadania wielkanocnego?
Kto w wierszu zaczyna składać życzenia świąteczne?
4. Zabawa „Literowe pisanki".
Dzieci dobierają się parami z rodzicem. Rodzic„rysuje" palcem na plecach dowolną literę. Dziecko odgaduje, jaka to litera. Następnie dzieci zamieniają się rolami z rodzicem.
5. Zabawa dydaktyczna „O którym jajku mówię?".
Rodzic prezentuje różnie ozdobione jajka wielkanocne. Dzieci przyglądają się im. Rodzic opisuje wybrane jajko, a dzieci zgadują, które jajko pasuje do opisu.
6. Rozwiązywanie zagadek. Dzieci rozwiązują zagadki o tematyce świąt Wielkanocnych. Dzieci wraz z rodzicami są w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu pisanki losuje z koszyka zagadkę, która jest ukryta w otwieranym jajeczku. Po odgadnięciu zagadki pisanka dalej krąży po kole.
Białe, żółte, malowane, Jak się nazywa skorupka od jajek
I kraszane i pisane, Co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
Na Wielkanoc darowane. (pisanka)
Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare.
Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec. (bazie)
Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny.
Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu. (koszyk)
Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)
Nie ma nóg, tylko „skoki”, nie ma oczu tylko „trzeszcze”,
śpi w kotlinie niegłębokiej, kocha lasy i pól przestrzeń. (zajączek)
Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)
Ten prawdziwy na śniadanie wychodzi na łąkę,
ten cukrowy raz do roku ozdabia święconkę. (baranek)
Tańczy się go żwawo, parami lub w kole,
inny - słodki leży na świątecznym stole. (mazurek)
7.Zabawa ruchowa z elementem orientacji „Wielkanocne zajączki”.
Na dywanie rozłożone sylwety pisanek między którymi dzieci będą się poruszać podczas muzyki, a na przerwę w muzyce – słuchają poleceń rodzica i stają: na pisance, przed pisanką, za pisanką, podnoszą w górę, szukają swojej pary itp.
8. Masażyk relaksacyjny (z rodzicami).
Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:
Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)
Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)
I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki - kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Cii... wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)
9..„Wielkanocny quiz”. Dzieci rozwiązują kolejne zadania, np.:
Zadanie 1. W jakim dniu tygodnia idziemy ze święconką do kościoła? ( karteczki z wyrazami: wtorek, piątek, sobota; wybrane dziecko podnosi odpowiedź)
Zadanie 2. Co nie pasuje do koszyczka wielkanocnego? (W kopercie 3 obrazki: baranek, chleb, karp)
Zadanie 3. W jaki dzień tygodnia przypada śmigus-dyngus? (W kopercie 3 wyrazy: wtorek, poniedziałek, środa)
Zadanie 4. Jakie są symbole Świąt Wielkanocnych? (W kopercie obrazki do wyboru: choinka, baranek, pisanka, mikołaj, koszyczek, bombka, wiosna, zima, zajączek) Zadanie 5. W którym dniu tygodnia dzielimy się jajkiem i składamy sobie życzenia? (W kopercie 3 wyrazy: czwartek, niedziela, poniedziałek) Zadanie 6. Ile jest sylab w wyrazach: pisanka, święconka, Wielkanoc? (W kopercie kartoniki z 2, 3 i 4 kropkami)
10.Praca plastyczna „Kurki” z wykorzystaniem papierowych, okrągłych talerzyków, piórek i kolorowego papieru. Wycięcie z papieru dziubka, przyklejenie oczu oraz piórek, można dokleić nóżki z kreatywnych drucików, tasiemek lub papieru kolorowego.
Prosimy o przesłanie zdjęć z zabaw zaproponowanych powyżej lub pracy plastycznej na messengera.
Dziękujemy i życzymy miłego dnia.
29
MAR
2021
581
razy
czytano
p2zawiercie.pl