Dzieci i leki
Drogie Sówki Kochani Rodzice
Rozpoczynamy kolejny tydzień zdalnej nauki.
Dzisiejszy temat to: Dzieci i leki – rozumienie konieczności zażywania lekarstw i spoojnego zachowania się podczas ich brania, poznanie zasad bezpieczeństwa związanych z zażywaniem lekarstw.
I.
Na początek ćwiczenia poranne.
W przedszkolu zawsze zaczynamy od piosenki „Tu paluszek...”
Proszę, by dzieci zaprezentowały Rodzicom ta piosenkę wraz z pokazywaniem. Dzisiaj dzieci nauczą Rodziców =)
https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0
Następnie przechodzimy do gimnastyki – wykonujemy ćwiczenia z piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
W kolejnej części zajęć potrzebne nam będą puste opakowania po lekach.
Proszę o przeczytanie dzieciom słów piosenki „Wszystkie dzieci chcą być zdrowe”
-
Kto chce zdrowe ząbki mieć,
Musi pastą czyścić je.
Kto chce cały czysty być,
Wodą z mydłem musi się myć!
Ref: Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
I wszystkie chcą być grzeczne.
Do zabawy wciąż gotowe
I bardzo bezpieczne
-
-
Kto chce zdrowy brzuszek mieć,
Musi dobre rzeczy jeść,
Kto chce prze ulicę przejść,
Musi z mamą na pasy wejść
-
Ref: Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
I wszystkie chcą być grzeczne.
Do zabawy wciąż gotowe
I bardzo bezpieczne
- Kto chce bardzo silny być,
-
musi co dzień mleko pić
Kto chce rosnąć tak jak las
- gimnastyką zająć się czas!
-
Ref: Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
I wszystkie chcą być grzeczne.
Do zabawy wciąż gotowe
I bardzo bezpieczne
PYTANIA DO PIOSENKI:
-
W jaki sposób dbamy o nasze ciało?
-
Czy sposób odżywiania wpływa na nasze zdrowie?
-
Dlaczego należy się gimnastykować?
-
Co jeszcze należy robić, żeby być silnym i zdrowym?
II.
ZABAWA NA POWITANIE
Bierzemy do ręki dowolny owoc, który mamy w domu, może być też warzywo. Przekazujemy osobie obok owoc z ręki do ręki, wypowiadając słowa:
Proszę, proszę witaminki dla chłopczyka i dziewczynki, w różny sposób: cicho, głośno, ze smutkiem, z radością.
SŁUCHANIE OPOWIADANIA B. SZELĄGOWSKIEJ „OLEK I TABLETKI NA GARDŁO”
Olek nie czuł się zbyt dobrze. Od kilku dni nie chodził do przedszkola. Co prawda gorączka już minęła, ale nadal miał katar i co jakiś czas bolało go gardło. Na szczęście nie musiał już leżeć w łóżku. Mama przed wyjściem do pracy dokładnie go zbadała, po czym pozwoliła mu wstać i pobawić się klockami. Razem z dziadkiem zbudowali ogromną wieżę. 30 – Dziadku, może sobie poczytaj, a ja pojeżdżę samochodami – powiedział chłopiec i sięgnął po wyścigówkę. – Masz rację, Olku. Dokucza mi dziś kręgosłup. Chętnie chwilkę odpocznę. Jak się okazało, dziadek przysnął na fotelu z książką w ręce. Chłopiec starał się zachowywać bardzo cicho. Nagle poczuł, że znowu boli go gardło. Na paluszkach poszedł do kuchni i otworzył szafkę, w której mama trzymała pudełko z lekarstwami. Stanął na krześle. Wyciągnął obie ręce, ale nadal nie mógł dosięgnąć pudełka. Wspiął się na palce. Nagle krzesło zachwiało się pod jego nogami i Olek upadł na podłogę. Rozbudzony i wystraszony dziadek natychmiast przybiegł do kuchni i przytulił mocno wnuka. – Nic mi się nie stało, dziadku – powiedział chłopiec przez łzy. – Nie chciałem cię budzić. Znowu boli mnie gardło, więc pomyślałem, że sam sobie wezmę jedną tabletkę do ssania. – Ale mnie wystraszyłeś, Olku. Najważniejsze, że nic ci nie jest. Dzieci nie mogą same brać lekarstw. Nawet tabletek do ssania. Dlatego mama trzyma je tak wysoko. Zobacz, w każdym pudełeczku jest instrukcja, jak dawkować lekarstwo, kiedy należy je brać i w przypadku jakich chorób. Wszystko trzeba bardzo dokładnie przeczytać. Jest dużo lekarstw, których dzieciom w ogóle nie wolno podawać, bo mogą zaszkodzić, a nie pomóc. – Naprawdę, dziadku? Przecież lekarstwa są w takich ładnych i kolorowych pudełeczkach. – Naprawdę, Olku. Obiecaj mi, że więcej tego nie zrobisz. – Obiecuję, dziadku. Powiem Adzie, gdy wróci z przedszkola, żeby też nigdy nie brała sama lekarstw. A mogę zdradzić ci coś w tajemnicy? – wyszeptał do ucha. Dziadek pokiwał głową. – Może zostanę kiedyś lekarzem tak jak mama, będę badał pacjentów i przepisywał im recepty. – To bardzo dobry pomysł. Na początek zbadajmy misia. Coś blado wygląda. Może zaraził się od ciebie.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania – prosimy dziecko, aby odpowiedziało na poniższe pytania:
− Dlaczego Olek został w domu?
− Dlaczego chciał sam wziąć lekarstwo?
− Dlaczego dzieci nie powinny same zażywać lekarstw?
ZABAWA RUCHOWA „MASUJEMY PLECY”
Dziecko maszeruje po pokoju w rytm muzyki , gdy muzyka ucichnie – dziecko masuje plecy misia, Rodzica lub innego domownika.
Ćwiczenie wykonujemy kilka razy.
https://www.youtube.com/watch?v=Aa6UVcSJjG8
Rodzic stawia przed dzieckiem puste opakowania po lekarstwach. Dziecko ma za zadanie je nazwać (syrop, tabletki, maść itd) i powiedzieć, gdzie można takie rzeczy kupić. Na co mogą się przydać?
Czy dziecko może samo brać lekarstwa?
Rodzic wyciąga ulotkę informacyjną i mówi, co się na niej znajduje. Akcentuje fragment, w którym jest mowa o ty, że leki należy chronić przed dziećmi.!!
Rodzic pyta, czy dziecko przyjmowało jakieś lekarstwa podczas choroby i kto je im podawał?
Nawiązuje do niebezpieczeństwa związanego z zażywaniem leków lub zabawą nimi bez zgody i nadzoru dorosłych.!!
Przypomina, że jesień to czas, w którym bardzo łatwo się przeziębić, dlatego szczególnie w tym okresie należy bardzo dbać o zdrowie m.in. poprzez codzienną gimnastykę i zdrowe odżywianie..
III.
Proszę obejrzeć krótki filmik o pracy lekarza:
https://www.youtube.com/watch?v=sIQdpfHvvRk
ZABAWA DYDAKTYCZNA „CO POMOŻE CHOLERJ MAMIE”
Rodzic ustawia na stoliku opakowania po lekarstwach oraz inne dostępne rzeczy: termometr, nożyczki, dzwonek, telefon itd. Rodzic opowiada o tym, że wybiera się dzisiaj z wizytą do chorej mamy. Zastanawia się co powinien ze sobą zabrać. Prosi dziecko o pomoc. Dzieci odkładają na bok te przedmioty, które nie przydadzą się chorej mamie.
Na dole strony znajdują się karty pracy (do wyboru) dla chętnych.
-
Proszę zaznaczyć, który przedmiot pasuje do lekarza.
-
Proszę doprowadzić karetkę do szpitala.
-
Model karetki.
-
Proszę wyciąć i ułożyć na talerzu tylko te elementy, które są zdrowe.
Zabawy i ćwiczenia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Stymulowanie zmysłu wzroku, analizy i syntezy wzrokowej, pamięci wzrokowej:
- nazywanie, wskazywanie figur geometrycznych – koło, kwadrat, trójkąt,
- segregowanie przedmiotów według określonej cechy – kolor, wielkość, kształt
Rozwijanie motoryki małej:
- odpinanie, zapinanie guzików, zamków błyskawicznych, rzepów, nap…
- zbieranie różnych przedmiotów ze stolika od dużych po drobne, do miseczki, kubeczka,
- nawlekanie na sznureczek dużych korali, makaronu
22
LIS
2021
803
razy
czytano
p2zawiercie.pl