Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

p2zawiercie@zawiercie.eu

32 67 226 10

Zdjęcie

Odkryj z nami świat przedszkolaka

Grupy

Archiwum

Zajączki 2021/2022

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY DZIECKA

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY DZIECKA

     

 KOCHANI RODZICE!

 Poniższe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy  dziecka.

1.Ćwiczenia usprawniające narządy mowy(język, wargi, podniebienie miękkie)

a) ćwiczenia warg

◄ szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”

◄ nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników

◄ cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków

◄ parskanie wargami – zabawa w motor

◄ wyraźne wymawianie samogłosek:

aaa (zabawa w usypianie lalki)

uuu (zabawa w lecący samolot)

eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka)

eo (naśladowanie samochodu policyjnego)

iu (naśladowanie karetki pogotowia)

eu (naśladowanie straży pożarnej)

b)ćwiczenia języka

◄ wysuwanie języka na brodę – zabawa „zmęczony pies”

◄oblizywanie językiem warg (usta szeroko otwarte, można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „głodny miś”

◄wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „kukułka wylatuje z dziupli”

◄układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar”

◄klaskanie językiem – zabawa w naśladowanie chodu konia

2. Ćwiczenia oddechowe

wdech przez nos, wydech ustami

dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach

zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu

zabawa w wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami)

przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru

zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy

dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.

3.Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze

a) naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka. Do zabawy należy użyć zabawek lub ilustracji przedstawiających przedmioty, zwierzęta.

Polecenie: Pokazujemy dziecku zabawkę lub ilustrację np. kotka i mówimy:

To jest kot – kot miauczy miau, miau, miau (następnie zachęcamy by dziecko próbowało powtórzyć tak jak robi kotek)

To jest pies – pies szczeka hau, hau, hau

To jest krowa – krowa muczy mu, mu, mu

To jest kura – kura gdacze ko, ko, ko

To jest piłka – piłka skacze hop, hop, hop

To jest auto – auto jedzie brum, brum, brum

b) wierszyki dźwiękonaśladowcze– czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy

  Co słychać na wsi?

Na łące słychać: kle, kle!

Na stawie: kwa, kwa!

Na polu: kra, kra!

Przed kurnikiem: kukuryku!

Kokoko w kurniku.

Koło budy słychać: hau!

Na progu: miau!

A co słychać w domu,

Nie powiem nikomu.

(Wanda Chotomska)

Odgłosy

Jedzie pociąg – fu, fu, fu

Trąbi trąbka – tru, tru, tru

A bębenek – bum, bum, bum

Na to żabki – kum, kum, kum

Konik człapie – człap, człap, człap

Woda z kranu – kap, kap, kap

Mucha bzyczy – bzy,bzy, bzy

A wąż syczy – sy, sy, sy

A owieczki – me, me, me

 

4.Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka.

a) wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy

b) obdarzamy komentarzem słownym każdą czynność wykonywaną razem z dzieckiem i w obecności dziecka np.:

◄w trakcie ubierania dziecka nazywamy części garderoby: bluzka, rajstopy, sukienka, spodnie, buty, pantofle, czapka, kurtka itp.

◄w trakcie kąpieli nazywamy części ciała np. myjemy nogi, brzuch, ręce, buzię, uszy itp. W trakcie pobytu z dzieckiem w kuchni nazywamy pokarmy oraz przedmioty używane podczas jedzenia np. „Biorę kubek, wlewam mleko, mleko jest smaczne, Ania będzie pić mleko” itp.

◄w trakcie zabawy z dzieckiem nazywamy przedmioty, którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom, dom będzie duży itp.

◄zachęcamy dziecko do nazywania przedmiotów i czynności z życia codziennego związanych z jedzeniem, zabawą, myciem, ubieraniem się

◄czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków

◄oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz czynności wykonywanych przez dziecko

◄ćwiczenie rozumienia – zachęcanie dziecka do rozpoznawania i wskazywania części ciała, przedmiotów, osób i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania np.:

pokaż gdzie jest … tata ………..

podaj mamie ……. buty ……….

weź do ręki …….piłkę ………

◄rysujemy wspólnie z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia – rysując mówimy: „Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin itp”. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego co zostało narysowane.

UWAGA:

Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne językowo.

Do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie.

Mówiąc budujemy krótkie zdania, używamy prostych i zrozumiałych dla dziecka zwrotów.

Mówiąc do małego dziecka unikamy zdrobnień i mowy dziecięcej.

Wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy, w wolnym tempie z twarzą zwróconą w kierunku dziecka.

Należy zwrócić uwagę dziecka na prawidłowy sposób oddychania: powietrze nabieramy nosem przy zamkniętych ustach, wydech ustami.

Bibliografia: żródła internetowe

19

MAR

2020

661

razy

czytano

p2zawiercie.pl

Zdjęcie
Logo serwisu.

Dane przedszkola

 

Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka w Zawierciu
42-400 Zawiercie
ul. Marszałkowska 28
woj. Śląskie

Logo serwisu.

Kontakt

 

p2zawiercie@zawiercie.eu
32 67 226 10

Logo serwisu.
Zdjęcie: .

Przewiń stronę na samą górę.

Logo serwisu.

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia