ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY DZIECKA
KOCHANI RODZICE!
Poniższe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy dziecka.
1.Ćwiczenia usprawniające narządy mowy(język, wargi, podniebienie miękkie)
a) ćwiczenia warg
◄ szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”
◄ nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników
◄ cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków
◄ parskanie wargami – zabawa w motor
◄ wyraźne wymawianie samogłosek:
aaa (zabawa w usypianie lalki)
uuu (zabawa w lecący samolot)
eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka)
eo (naśladowanie samochodu policyjnego)
iu (naśladowanie karetki pogotowia)
eu (naśladowanie straży pożarnej)
b)ćwiczenia języka
◄ wysuwanie języka na brodę – zabawa „zmęczony pies”
◄oblizywanie językiem warg (usta szeroko otwarte, można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „głodny miś”
◄wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „kukułka wylatuje z dziupli”
◄układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar”
◄klaskanie językiem – zabawa w naśladowanie chodu konia
2. Ćwiczenia oddechowe
wdech przez nos, wydech ustami
dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach
zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu
zabawa w wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami)
przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru
zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy
dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.
3.Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze
a) naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka. Do zabawy należy użyć zabawek lub ilustracji przedstawiających przedmioty, zwierzęta.
Polecenie: Pokazujemy dziecku zabawkę lub ilustrację np. kotka i mówimy:
To jest kot – kot miauczy miau, miau, miau (następnie zachęcamy by dziecko próbowało powtórzyć tak jak robi kotek)
To jest pies – pies szczeka hau, hau, hau
To jest krowa – krowa muczy mu, mu, mu
To jest kura – kura gdacze ko, ko, ko
To jest piłka – piłka skacze hop, hop, hop
To jest auto – auto jedzie brum, brum, brum
b) wierszyki dźwiękonaśladowcze– czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy
Co słychać na wsi?
Na łące słychać: kle, kle!
Na stawie: kwa, kwa!
Na polu: kra, kra!
Przed kurnikiem: kukuryku!
Kokoko w kurniku.
Koło budy słychać: hau!
Na progu: miau!
A co słychać w domu,
Nie powiem nikomu.
(Wanda Chotomska)
Odgłosy
Jedzie pociąg – fu, fu, fu
Trąbi trąbka – tru, tru, tru
A bębenek – bum, bum, bum
Na to żabki – kum, kum, kum
Konik człapie – człap, człap, człap
Woda z kranu – kap, kap, kap
Mucha bzyczy – bzy,bzy, bzy
A wąż syczy – sy, sy, sy
A owieczki – me, me, me
4.Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka.
a) wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy
b) obdarzamy komentarzem słownym każdą czynność wykonywaną razem z dzieckiem i w obecności dziecka np.:
◄w trakcie ubierania dziecka nazywamy części garderoby: bluzka, rajstopy, sukienka, spodnie, buty, pantofle, czapka, kurtka itp.
◄w trakcie kąpieli nazywamy części ciała np. myjemy nogi, brzuch, ręce, buzię, uszy itp. W trakcie pobytu z dzieckiem w kuchni nazywamy pokarmy oraz przedmioty używane podczas jedzenia np. „Biorę kubek, wlewam mleko, mleko jest smaczne, Ania będzie pić mleko” itp.
◄w trakcie zabawy z dzieckiem nazywamy przedmioty, którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom, dom będzie duży itp.
◄zachęcamy dziecko do nazywania przedmiotów i czynności z życia codziennego związanych z jedzeniem, zabawą, myciem, ubieraniem się
◄czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków
◄oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz czynności wykonywanych przez dziecko
◄ćwiczenie rozumienia – zachęcanie dziecka do rozpoznawania i wskazywania części ciała, przedmiotów, osób i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania np.:
pokaż gdzie jest … tata ………..
podaj mamie ……. buty ……….
weź do ręki …….piłkę ………
◄rysujemy wspólnie z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia – rysując mówimy: „Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin itp”. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego co zostało narysowane.
UWAGA:
Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne językowo.
Do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie.
Mówiąc budujemy krótkie zdania, używamy prostych i zrozumiałych dla dziecka zwrotów.
Mówiąc do małego dziecka unikamy zdrobnień i mowy dziecięcej.
Wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy, w wolnym tempie z twarzą zwróconą w kierunku dziecka.
Należy zwrócić uwagę dziecka na prawidłowy sposób oddychania: powietrze nabieramy nosem przy zamkniętych ustach, wydech ustami.
Bibliografia: żródła internetowe
19
MAR
2020
661
razy
czytano
p2zawiercie.pl