Ćwiczę z mama i tatą METODĄ WERONIKI SHERBORNE
Kochani Rodzice
Aby zwiększyć u Waszego dziecka świadomość własnego ciała i przestrzeni, pomóc rozładować napięcia u dziecka poprzez ruch i zabawę, wspierać dziecko w budowaniu poczucia bezpieczeństwa, zapewnić rozwój poznawczy i motoryczny, wspierać w rozwijaniu kompetencji społecznych, zapraszam do skorzystania z tych zajęć.
Na czym polega metoda?
Metoda Weroniki Sherborne opiera się na naturalnej potrzebie ruchu i od lat fascynuje uczestników swoją prostotą oraz efektywnością w odkrywaniu siebie, świata i innych ludzi. Ćwiczenia zwiększają świadomość własnego ciała, stymulują czucie głębokie oraz inne zmysły. Dzieci czerpią ogromną frajdę z turlania się, bujania, przepychania i dużej dawki dobrego dotyku.
Proponowane ćwiczenia:
1.Rodzice i dzieci stojąc w kręgu śpiewają piosenkę „Głowa, ramiona” i gimnastykują się
„Gimnastyka to zabawa,
to dla dzieci fajna sprawa,
Ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu, przysiad, skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, buzia, nos”
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE (piosenka „Głowa ramiona, kolana, piety))
2. Powitanie – rodzice i dzieci witają się wymienianymi przez niego częściami ciała, np. dłońmi, stopami, łokciami, plecami.
Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała i przestrzeni
3. „Moje – twoje” – rodzic i dziecko siedzą w parach naprzeciwko siebie i wykonują kolejno poszczególne czynności, np. kładą rękę na głowie, a potem na głowie partnera, dotykają swojego nosa, a potem dotykają nosa partnera itd.
4. „Przechadzka w parach” – rodzic i dziecko łączą się w pary i poruszają się razem po pokoju. Rodzic prowadzi dziecko, które spaceruje najpierw z otwartymi, a następnie z zamkniętymi oczami. Po krótkiej przechadzce następuje zamiana ról.
Ćwiczenia oparte na relacji „z” (relacji opiekuńczej)
5. „Fotelik” – rodzic siedzi w siadzie rozkrocznym na podłodze, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko; dziecko siedzi na podłodze przed rodzicem, odwrócone do niego plecami i razem kołyszą się na boki. https://www.youtube.com/watch?v=iXC3dxZw-2A (spokojna melodia)
6. „Rolowanie na podłodze” – rodzic klęczy na podłodze przy leżącym obok na plecach dziecku. Rodzic stara się powoli obrócić dziecko na brzuch. Podczas obracania na chwilę zatrzymuje dziecko na boku, przez moment kołysze je w tej pozycji i przetacza dalej. Potem następuje zamiana ról.
7. „Wycieczka” – rodzic stoi przed leżącym na podłodze dzieckiem. Dziecko leży na plecach, z ramionami wyciągniętymi w tył (za głowę). Rodzic przytrzymując dziecko za nogi na wysokości kostek lekko przeciąga je w różnych kierunkach, potem przeciąga je za nogę i rękę. Po kilku przeciągnięciach następuje próba zmiany ról.
8.Ćwiczenie relaksacyjne – masaż pleców partnera. Uczestnicy siedzą w kole jeden za drugim. Dziecko siedzi plecami do rodzica. W rytm wierszyka rodzice i dzieci rysują na plecach „pieczenie ciasta”.
„Mama piecze ciasto pyszne
w samym środku będą wiśnie
ananasy i brzoskwinie
w ustach ciasto się rozpłynie”
Ćwiczenia rozwijające relację „przeciwko” (relacje mocy i energii)
9. „Spychacz” – dziecko i rodzic siedzą plecami do siebie w rozkroku. Rodzic przesuwa (przepycha) dziecko do przodu po podłodze, odpychając się nogami i rękoma od podłoża. Potem dziecko próbuje przesunąć rodzica.
10. „Paczka” – rodzic klęczy naprzeciwko dziecka. Dziecko siedzi skulone, mocno ściska ręce i nogi – przypomina „zawiązaną paczkę”. Rodzic próbuje „rozpakować paczkę” – delikatnie odciąga ręce i nogi dziecka. Zasada jest taka, że: raz „odklejona” od ciała ręka lub noga nie może wrócić na swoje miejsce.
11. „Kłoda” – rodzic siedzi na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i uniesionymi nad dzieckiem. Dziecko leży na podłodze w poprzek pod kolanami rodzica i próbuje wydostać się spod jego nóg. Potem następuje zmiana.
12. Ćwiczenie relaksacyjne – uczestnicy zajęć leżąc na plecach głęboko oddychają.
Ćwiczenia oparte na relacji „razem” (relacji partnerskiej)
13. „Piłowanie drewna” – rodzic i dziecko siedzą w siadzie rozkrocznym przodem do siebie trzymając się za dłonie. Nogi dziecka wyprostowane w kolanach znajdują się pod nogami rodzica. Rodzic i dziecko na przemian kładą się na plecach na podłodze cały czas trzymając się za ręce.
14. „Rowerek” – rodzic i dziecko leżą na plecach, stopami opierając się o stopy partnera i kreślą wspólnie kółka w powietrzu.
15. „Tunel” – rodzice tworzą „tunel” klęcząc w klęku podpartym obok siebie. Dzieci ustawiają się jedno za drugim z jednej strony „tunelu” i po kolei przechodzą na czworakach lub przeczołgują się pod klęczącymi rodzicami na drugą stronę tunelu.
ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY
Bibliografia: źródła internetowe
25
MAR
2020
909
razy
czytano
p2zawiercie.pl