ZABAWY MATEMATYCZNE W DOMU DLA DZIECI I RODZICÓW.

Strona główna » Grupy » Zajączki » ZABAWY MATEMATYCZNE W DOMU DLA DZIECI I RODZICÓW.

wielkość tekstu: A | A | A

 

   Witam Serdecznie moje Kochane Zajączki oraz Waszych Rodziców.

Dzisiaj  chce zaproponować Wam kilka zabaw matematycznych, które możecie wykonać w domu ze swoimi rodzicami. Proponowane zabawy inspirowane są metodą prof. E. G. Kolczyńskiej (specjalista i autorytet w dziedzinie nauczania matematyki w wieku przedszkolnym), która wyjaśnia iż fundamentem osiągania  sukcesu w zakresie edukacji matematycznej dziecka stanowią jego własne doświadczenia.

Dzieci 5 –letnie

Orientacja przestrzenna- czyli kształtowanie umiejętności, które pozwala dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i swobodnie rozmawiać o tym co się wokół niego znajduje.

Zabawa LEWA – PRAWA

Należy wykonać kilka podskoków, by przyśpieszyć akcję serca, odszukać gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy w tym miejscu, bierzemy fotkę i zakładamy na te rękę. Informujemy – to lewa ręka.

Zobaczymy, co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko itp.?)

Wyciągnij do przodu lewą rękę – pokaz i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. ( to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce)

Zabawa MARSZ POD DUKTANDO”

Utrwalenie stron (z frotka na lewej ręce). Dziecko porusza się zgodnie z instrukcja osoby dorosłej

- Idź w prawo 2 kroki…

- idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…. Teraz 5 kroków w lewo, itd.

Zabawa TANIEC CZĘŚCIAMI CIAŁA

Kształtowanie świadomości własnego ciała.

Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała, w rytm muzyki.

Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, rułow, biodra, nogi, stopy.

Rytmy – kształtowanie dziecięcej zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych. Działania rozpoczynamy od układania prostych i krótkich ciągów powtarzalnych układów.

Zabawa ZABAWY W ECHO

Dostrzeganie rytmu i układanie go

Powtarzanie słów lub krótkich tekstów z uwzględnieniem podanego rytmu, tempa, dynamiki, intonacji itp.

Zabawa KOLOROWE KORALIKI

Wychwytanie powtarzających się układów rytmicznych i kontynuowania rytmów w sytuacjach zadaniowych.

Mama lub tata przygotowuje koraliki w różnych kolorach lub kształtach. Układa przed dzieckiem wzór np. O - ⌂ - O - ⌂…….dziecko układa w takiej samej kolejności głośno określając kolor lub kształt koralika, np. kolo – domek – kolo – domek. Utrudniając zadanie dokładamy jeszcze inny kolor lub kształt koralika.

(Zamiast koralików, możemy je zastąpić klockami, kolorowymi patyczkami, lub wyciętymi z papieru figurami geometrycznymi))

Dzieci – 3-4 letnie

Zabawa LEKKIE CZY CIĘŻKIE?

Zadaniem dziecka jest wybór ciężkiego i lekkiego przedmiotu spośród wskazanych. Przykładami mogą być drewniany klocek i kartka papieru. Dziecko powinno zrozumieć znaczenie słow. „lekki” i „ciężki”. Początkowo bieżemy tylko dwa przedmioty i podajemy dziecku do ręki na zmianę, tak aby poczuł różnicę, później dobieramy jeszcze kilka takich par i wspólnie określamy, co jest ciężkie, a co jest lekkie. W najtrudniejszej wersji dziecko wybiera obiekty „ciężkie” i „lekkie” z grupy kilku przedmiotów.

Zabawa MAŁY, ŚREDI, DUŻY

Do zabawy potrzebne będą trzy pudełka i trzy maskotki różnej wielkości. W każdym pudełku należy zrobić otwór dopasowany do rozmiarów maskotki. Pudełka ustawiamy na podłodze jedno obok drugiego. Ustalamy z dzieckiem, że będą to domki pluszaków, ale maskotki nie wiedza, czyj jest który domek. Dziecko musi im pomóc w dokonaniu wyboru. Zaczynamy od teatrzyku samorodnego, bawiąc się na oczach dziecka: Duży miś chce wejść do małego domku. O nie! Nie zmieści się! To może zmieści się do średniego domku? Oj tez nie!. To może do dużego domku? Tak, to właśnie tu mieszka duży miś! W kolejnym etapie prosimy dziecko, aby samo znalazło odpowiedni domek dla dużego misia, Analogicznie postępujemy z pozostałymi maskotkami. Zabawa uczy porównywania wielkości, rozpoznawania stosunków przestrzennych, rozumienie pojęć – „mały”, „średni”, „duży”, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe oraz pozwala zrozumieć, że postawiony problem można rozwiązać przez próbowanie i działanie.

Zabawa JEDNO DLA MNIE, JEDNO DLA CIEBIE

Przygotowujemy małe przedmioty, np.: guziki, klocki, kredki. Dziecko ma za zadanie podzielić przedmioty pomiędzy sobą a druga osobą, może wkładać je do małych wcześniej przygotowanych pojemników lub okręgów z tasiemek. Zabawę urozmaicamy poprzez dołączenie trzeciego uczestnika np.: ulubionej maskotki. Taka forma spędzania czasu wprowadza dziecko w świat liczb i zbiorów.

Zabawa FIGURY

Zaczynamy od narysowania na kartce konturów kilka figur geometrycznych i nazwania ich np.: koło, kwadrat, trójkąt. Potem prosimy dziecko o wskazywanie konkretnych figur i ich kolorowanie lub wypełnianie ustalonym deseniem (kreskami, kropkami), a następnie zachęcamy do narysowania ich samodzielnie. Nie wymagamy w tym zadaniu precyzji, a jedynie wychwycenia najważniejszych cech różniące dane kształty. Potem wyruszamy na wyprawę po domu w poszukiwaniu przedmiotów o takich kształtach (ciastko, stół, klocek itp.)

 

ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY Z MATEMATYKĄ

 

Bibliografia: Źródła internetowe

 

 

 

czytano: 133 razy

autor: p2zawiercie.pl

data dodania: 2020-03-30 08:03:10

Ciekawostki

  • „To moje przedszkole – tu się bawię, uczę, rozwijam” Zapewnienie warunków bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu i poza nim oraz serdeczne, podmiotowe podejście do wychowanka, wynikiem czego jest pozyskiwanie sympatii i zaufania. Wzbogacanie bazy materialnej i podnoszenie estetyki ...dalej 
  • „Każdy z nas jest inny” Akceptacja samego siebie, bazowanie na indywidualnych predyspozycjach, rozwijanie uzdolnień, pomoc w pokonywaniu trudności, radzenie sobie z nimi. Całościowa, wnikliwa obserwacja dziecka z nastawieniem na uzyskanie określonych efektów rozwojowych dziecka.dalej 
  • „Ty zawsze masz dla mnie czas, rozumiesz moje potrzeby” Świadoma, pełna zaangażowania praca nauczycieli poprzez odpowiedni dobór zabaw, by autentycznie odpowiadały potrzebom dzieci i zaspakajały ich ciekawość świata. Samokształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe, wykorzystywanie ...dalej 
Wycieczka do parku
Wycieczka na skrzyżowanie
Ratownicy GOPR
Dzień dziecka

Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
ul. Marszałkowska 28, 42-400 Zawiercie

tel.: 32 67 226 10
e-mail: p2zawiercie@zawiercie.eu

  • img_20200918_1150461769
  • img_20200918_1121401769
  • img_20200918_1121271769
  • img_20200918_1119531769
  • img_20200918_1056511769
Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka Zawiercie
Poleć stronę
Wypełnij formularz kontaktowy
Wersja mobilna