ZABAWY MATEMATYCZNE W DOMU DLA DZIECI I RODZICÓW.
Witam Serdecznie moje Kochane Zajączki oraz Waszych Rodziców.
Dzisiaj chce zaproponować Wam kilka zabaw matematycznych, które możecie wykonać w domu ze swoimi rodzicami. Proponowane zabawy inspirowane są metodą prof. E. G. Kolczyńskiej (specjalista i autorytet w dziedzinie nauczania matematyki w wieku przedszkolnym), która wyjaśnia iż fundamentem osiągania sukcesu w zakresie edukacji matematycznej dziecka stanowią jego własne doświadczenia.
Dzieci 5 –letnie
Orientacja przestrzenna- czyli kształtowanie umiejętności, które pozwala dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i swobodnie rozmawiać o tym co się wokół niego znajduje.
Zabawa LEWA – PRAWA
Należy wykonać kilka podskoków, by przyśpieszyć akcję serca, odszukać gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy w tym miejscu, bierzemy fotkę i zakładamy na te rękę. Informujemy – to lewa ręka.
Zobaczymy, co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko itp.?)
Wyciągnij do przodu lewą rękę – pokaz i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. ( to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce)
Zabawa MARSZ POD DUKTANDO”
Utrwalenie stron (z frotka na lewej ręce). Dziecko porusza się zgodnie z instrukcja osoby dorosłej
- Idź w prawo 2 kroki…
- idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…. Teraz 5 kroków w lewo, itd.
Zabawa TANIEC CZĘŚCIAMI CIAŁA
Kształtowanie świadomości własnego ciała.
Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała, w rytm muzyki.
Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, rułow, biodra, nogi, stopy.
Rytmy – kształtowanie dziecięcej zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych. Działania rozpoczynamy od układania prostych i krótkich ciągów powtarzalnych układów.
Zabawa ZABAWY W ECHO
Dostrzeganie rytmu i układanie go
Powtarzanie słów lub krótkich tekstów z uwzględnieniem podanego rytmu, tempa, dynamiki, intonacji itp.
Zabawa KOLOROWE KORALIKI
Wychwytanie powtarzających się układów rytmicznych i kontynuowania rytmów w sytuacjach zadaniowych.
Mama lub tata przygotowuje koraliki w różnych kolorach lub kształtach. Układa przed dzieckiem wzór np. O - ⌂ - O - ⌂…….dziecko układa w takiej samej kolejności głośno określając kolor lub kształt koralika, np. kolo – domek – kolo – domek. Utrudniając zadanie dokładamy jeszcze inny kolor lub kształt koralika.
(Zamiast koralików, możemy je zastąpić klockami, kolorowymi patyczkami, lub wyciętymi z papieru figurami geometrycznymi))
Dzieci – 3-4 letnie
Zabawa LEKKIE CZY CIĘŻKIE?
Zadaniem dziecka jest wybór ciężkiego i lekkiego przedmiotu spośród wskazanych. Przykładami mogą być drewniany klocek i kartka papieru. Dziecko powinno zrozumieć znaczenie słow. „lekki” i „ciężki”. Początkowo bieżemy tylko dwa przedmioty i podajemy dziecku do ręki na zmianę, tak aby poczuł różnicę, później dobieramy jeszcze kilka takich par i wspólnie określamy, co jest ciężkie, a co jest lekkie. W najtrudniejszej wersji dziecko wybiera obiekty „ciężkie” i „lekkie” z grupy kilku przedmiotów.
Zabawa MAŁY, ŚREDI, DUŻY
Do zabawy potrzebne będą trzy pudełka i trzy maskotki różnej wielkości. W każdym pudełku należy zrobić otwór dopasowany do rozmiarów maskotki. Pudełka ustawiamy na podłodze jedno obok drugiego. Ustalamy z dzieckiem, że będą to domki pluszaków, ale maskotki nie wiedza, czyj jest który domek. Dziecko musi im pomóc w dokonaniu wyboru. Zaczynamy od teatrzyku samorodnego, bawiąc się na oczach dziecka: Duży miś chce wejść do małego domku. O nie! Nie zmieści się! To może zmieści się do średniego domku? Oj tez nie!. To może do dużego domku? Tak, to właśnie tu mieszka duży miś! W kolejnym etapie prosimy dziecko, aby samo znalazło odpowiedni domek dla dużego misia, Analogicznie postępujemy z pozostałymi maskotkami. Zabawa uczy porównywania wielkości, rozpoznawania stosunków przestrzennych, rozumienie pojęć – „mały”, „średni”, „duży”, rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe oraz pozwala zrozumieć, że postawiony problem można rozwiązać przez próbowanie i działanie.
Zabawa JEDNO DLA MNIE, JEDNO DLA CIEBIE
Przygotowujemy małe przedmioty, np.: guziki, klocki, kredki. Dziecko ma za zadanie podzielić przedmioty pomiędzy sobą a druga osobą, może wkładać je do małych wcześniej przygotowanych pojemników lub okręgów z tasiemek. Zabawę urozmaicamy poprzez dołączenie trzeciego uczestnika np.: ulubionej maskotki. Taka forma spędzania czasu wprowadza dziecko w świat liczb i zbiorów.
Zabawa FIGURY
Zaczynamy od narysowania na kartce konturów kilka figur geometrycznych i nazwania ich np.: koło, kwadrat, trójkąt. Potem prosimy dziecko o wskazywanie konkretnych figur i ich kolorowanie lub wypełnianie ustalonym deseniem (kreskami, kropkami), a następnie zachęcamy do narysowania ich samodzielnie. Nie wymagamy w tym zadaniu precyzji, a jedynie wychwycenia najważniejszych cech różniące dane kształty. Potem wyruszamy na wyprawę po domu w poszukiwaniu przedmiotów o takich kształtach (ciastko, stół, klocek itp.)
ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY Z MATEMATYKĄ
Bibliografia: Źródła internetowe
30
MAR
2020
1025
razy
czytano
p2zawiercie.pl