PRACA ZDALNA - BEZPIECZEŃSTWO W DOMU I POZA NIM
WITAM WAS WRÓBELKI I WASZYCH RODZICÓW W KOLEJNYM DNIU PRACY ZDALNEJ. ZAPRASZAM DO WSPÓLNYCH ZABAW.
ZACZYNAMY, na początek:
Ćwiczenia gimnastyczne:
- „Figurki” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Przy dźwiękach dowolnego instrumentu dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło ,,figurki” stają nieruchomo w dowolnej pozycji.
- „Przekładamy” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Każde dziecko rozkłada szarfę na dywanie. Na hasło: Przekładamy dzieci wchodzą do szarfy i przesuwają ją od stóp do głowy. (Szarfę można zastąpić zapiętym paskiem).
- „Okienko” – ćwiczenie mięśni brzucha. Dziecko kładzie się na dywanie, wyprostowane ręce wkłada w szarfę, naprężając ją. Na znak rodzica unoszą ręce z szarfą (łokcie oderwane od podłoża), chwilę pozostają w bezruchu, opuszczają ręce. Stopy powinny być złączone. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
domowa apteczka (leki, materiały opatrunkowe), papier kolorowy, bibuła, klej, nożyczki, flamastry, zdjęcia przedstawiające bezpieczne i niebezpieczne zachowania dzieci
Rozmowa o bezpieczeństwie - Domowa apteczka
Rodzic kładzie przed dzieckiem zawartość domowej apteczki – leki i środki opatrunkowe. Dziecko ogląda pod nadzorem rodzica leki, opisuje ich kolor, konsystencję. Rodzic opowiada o zastosowaniu leków oraz opisuje sytuacje, w których można je zażywać. Rodzic zadaje dziecku pytania i wyjaśnia bezpieczeństwo związane z zażywaniem leków:
- W jakich sytuacjach stosujemy leki?
- Czy możemy brać leki, kiedy jesteśmy zdrowi?
- Czy wolno nam zażywać leki w ilościach, jakie sami wymyślimy? Co może się stać, gdy przyjmiemy leki przepisane przez lekarza innej osobie?
- Czy dzieci mogą bawić się lekami? Czy mogą jeść tabletki lub pić syrop bez wiedzy dorosłego?
- Po co w apteczce znajdują się bandaże, plastry, gaziki itp.?
Wykonanie pracy plastycznej – Makieta mojego miasta
Rodzic mówi dziecku, że wspólnie wykonają makietę miasta. Do tego zadania mogą przydać się pudełka, klocki oraz inne przedmioty, które posłużą do budowy budynków, ulic i zieleni miejskiej. Dziecko umieszcza elementy wymyślonego przez siebie miasta na podłodze/dywanie. Dodaje wspólnie z rodzicem kolejne budynki, ulice itp. Rodzic może pomóc dziecku podpisać budynki, dodać nazwy ulic wymyślone przez dziecko czy stworzyć szyldy, znaki drogowe. Rodzic może zainicjować rozmowę o bezpieczeństwie w stworzonym przez dziecko mieście, dopytać, gdzie mogą udać się mieszkańcy, gdy są chorzy, gdy ktoś ich okradnie itp.
Rozmowa na temat adresu zamieszkania
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat adresu zamieszkania. Wspólnie głośno wymawiają nazwę ulicy i numer domu, pod którym mieszkają, i zapisują adres na kartce. Rodzic przestrzega dziecko przed podawaniem adresu obcym osobom.
Zabawa dydaktyczna – quiz Bezpieczne czy niebezpieczne
Rodzic przygotowuje zestaw pytań do quizu o bezpieczeństwie, dotyczących sytuacji i zachowań bezpiecznych i niebezpiecznych. Zadaniem dziecka jest określenie, czy opisana sytuacja jest bezpieczna czy nie oraz dlaczego:
- Wymykasz się z domu bez wiedzy rodziców. Idziesz sam ulicą, oddalając się od swojego domu.
- Jesteś na placu zabaw. Podchodzi do ciebie pan, którego nie znasz, i mówi, że jest kolegą twoich rodziców i odprowadzi cię do domu. Zgadzasz się i idziesz z tą osobą.
- Jesteś z rodzicami w dużym sklepie. Zapatrzyłeś się na zabawki na półkach i straciłeś rodziców z oczu, nigdzie nie możesz ich znaleźć. Podchodzisz do pracownika sklepu, mówisz, jak się nazywasz i że się zgubiłeś. Pracownik ogłasza przez mikrofon w sklepie, gdzie oczekujesz na spotkanie z rodzicami.
- Jesteś na podwórku i bawisz się z kolegami. W pewnym momencie podbiega do was duży pies. Wołacie go, zaczepiacie i rzucacie w niego zabawkami.
Praca plastyczna – Kodeks bezpieczeństwa w domu
Dziecko wymienia zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w domu. Rodzic, opisując różne sytuacje, może naprowadzić dziecko na zasady, których jeszcze nie wymieniło.
Rodzic przepisuje zasady na dużą kartkę. Dziecko ozdabia kartkę i umieszcza w widocznym miejscu.
Układanie piosenki - Numery alarmowe
Dziecko przypomina znane mu numery alarmowe – 112, 997 (policja), 998 (straż pożarna), 999 (pogotowie). Dziecko z pomocą rodzica układa słowa piosenki o numerach alarmowych, na znaną melodię „Panie Janie”.
Zabawy na świeżym powietrzu
Spacer po najbliższej okolicy. Zwrócenie uwagi na niebezpieczne sytuacje, które mogą się zdarzyć na spacerze.
A TERAZ ZAPRASZAM DO ZABAW MATEMATYCZNYCH
„Co zniknęło?” – ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Dziecko wybiera kilka przedmiotów (maks. 6) i układa je w szeregu, podaje nazwy, przelicza. Następnie zamyka oczy (odwraca głowę), a rodzic zabiera jeden przedmiot. Dziecko otwiera oczy i określa, który przedmiot zniknął. W celu utrudnienia zabawy można zabierać coraz więcej przedmiotów.
„Nasze skarby” – Rodzic prezentuje skarby: kamień, muszlę, magnes, 3 widokówki, itp... (przedmioty można zastąpić innymi dostępnymi w domu). Dzieci mówią, co to za przedmioty, przeliczają, układają w szarfach (lub małych obręczach). Następnie rodzic umieszcza przedmioty w woreczku. Dziecko wkłada dłonie do woreczka, próbuje odgadnąć, jaki przedmiot trzyma. Kładzie go w szarfie. Dzieci umieszczają przy szarfach kartoniki z cyframi. Następnie układają przedmioty tak, aby powstały zbiory 6-elementowe, przeliczają. Rodzic pyta: Ile było skarbów? Ile jest teraz? oraz prezentuje wygląd cyfry 6. Dzieci kreślą cyfrę 6 w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzicai, a następnie piszą po śladzie.
„Robimy bańki mydlane” – działanie dzieci. Dzieci przygotowują roztwór do robienia baniek (mieszanka 1 szklanki wody, 1/4 szklanki płynu do mycia naczyń, 3 łyżek gliceryny). Dzieci maczają słomki w roztworze, delikatnie wdmuchują powietrze, starają się zrobić bańkę.
„Piana” – zabawa plastyczna. Do reszty roztworu dzieci dodają barwnik spożywczy lub farbę. Ustawiają pojemnik z roztworem na kartonie, mocno dmuchają przez słomkę, tak aby piana wypłynęła na karton. Określają, do czego jest podobny kształt powstały z piany, obserwują pękanie baniek. Po wyschnięciu w dowolny sposób ozdabiają pracę.
„Sześć kręgli” – zabawa z elementem celowania. Dzieci ustawiają 6 plastikowych kubków w piramidę. Rzucają piłką w ten sposób, aby strącić wszystkie przedmioty.
DOBREJ ZABAWY I MIŁEGO DNIA
26
LIS
2021
781
razy
czytano
p2zawiercie.pl