Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

p2zawiercie@zawiercie.eu

32 67 226 10

Zdjęcie

Odkryj z nami świat przedszkolaka

Grupy

Archiwum

Zajączki 2021/2022

OBOWIĄZKI DOMOWE PRZEDSZKOLAKA

OBOWIĄZKI DOMOWE PRZEDSZKOLAKA

angelCZYSTE UBRANIA POJAWIAJĄ SIĘ W SZAFIE

ZA SPRAWĄ CZARODZIEJSKIEJ RÓŻDŻKI,

A O PORZĄDEK W DOMU DBAJĄ KRASNOLUDKI?no

Dzieci, które mają obowiązki domowe lepiej radzą sobie w życiu. Mają lepsze relacje z rówieśnikami i osiągają lepsze wyniki w nauce. Uczą się odpowiedzialności i współpracy. Potrafią współpracować z grupą, bo rozumieją swój wkład w dobro większego ogółu. Łatwiej organizują sobie dzień: zadania, plany, kalendarz. Dziecko jest bardziej empatyczne i odpowiedzialne.Wykorzystując naturalne zainteresowanie dziecka domowymi zajęciami, warto angażować je w różne prace, proponując mu współodpowiedzialność na miarę jego sił i możliwości. Gdy małe dziecko pomaga nam w domu, może popełniać błędy. Rodzice powinni w takich sytuacjach powstrzymać się jednak od krytyki. Nie zapominajmy, że to dopiero etap nauki i każdy z nas na początku mógłby zrobić to źle. Nie możemy więc wówczas krytykować dzieci, bo to może je zniechęcić do pracy. Psychologowie sugerują, żeby pamiętać o pochwaleniu za wykonane zadanie: nawet jeśli łóżko nie jest pościelone idealnie. Okazuje się także, że wśród dzieci 3-6-letnich najlepszą zachętą do wykonywania drobnych obowiązków domowych jest używanie słowa „pomocnik”- opiekunowie proszący dziecko, żeby było ich pomocnikiem spotykają się z większą chęcią współpracy, niż ci, którzy po prostu proszą o wykonanie jakiejś czynności.

Oto czynności, które mogą wykonywać dzieci:

2-3 lata

  • sprzątanie zabawek (wkładanie do pudełek, odnoszenie na miejsce, układanie książek na półce)
  • odnoszenie naczyń po posiłku
  • odkładanie brudnych rzeczy do pralki
  • wyrzucanie śmieci do kosza

4-5 lat

  • nakrywanie i sprzątanie stołu
  • pomoc w rozwieszaniu prania
  • sprzątanie swojego pokoju
  • podlewanie kwiatków

6-8 lat

  • obsługa zmywarki
  • sortowanie prania
  • sortowani śmieci
  • proste posiłki (kanapki, jajecznica)
  • odkurzanie

9-11 lat

  • wynoszenie śmieci
  • dbanie o zwierzęta domowe
  • gotowanie prostych potraw
  • całkowite sprzątanie swojego pokoju
  • kompletne pranie (segregacja kolorów, załadowanie pralki, nastawienie pralki, rozwieszanie, układanie na półkach)

12+

prostsze obowiązki dorosłych takie jak: odkurzanie, mycie samochodu, mycie pokoju, opieka nad młodszym rodzeństwem, gotowanie, robienie zakupów z listą, pranie z prasowaniem, koszenie trawy, sprzątanie łazienki, czy kuchni

Kilka przykładów jak obowiązki zamienić w zabawę :

Odkurzanie - Na początek przygotujcie kilka paprochów do zjedzenia przez odkurzacz. Bo on się właśnie zamienił w słonia lub smoka. Mogą to być skrawki papieru, łupinki od orzechów, co tam macie pod ręką. Zawsze coś jest. Następnie samą rurą od odkurzacza, zjadajcie pojedyncze śmieci. Jeśli zaczniecie odkurzać z opowieścią o smoku znajdującym brudy, to dziecko z pewnością tak będzie postrzegało tę czynność, a niejako przykry obowiązek. Zwłaszcza mniejsze dziecko. Dawaj też do poodkurzania mniejszą powierzchnie. Przy mniejszym przydzielonym areale, z pewnością oszaleje z radości i zrobi to dokładnie. Może zgodzisz się na przyklejenie papierowych oczu do odkurzacza? To jeszcze bardziej pozwoli wczuć się w rolę i wyobrazić sobie, że odkurzacz to jakiś stwór.

Ręczniki w rulony Naleśnikowe ręczniki czas zwijać lub składać (zależy od techniki w waszym domu). I warto to pokazać dziecku. Bo czynność nie jest trudna, za to bardzo zajmująca. Weź pod uwagę, że dziecko będzie potrzebowało do tego przestrzeni na podłodze. Pokaż kilka razy jak to zrobić i niech zwija. Przydziel kilka ręczników, ale nie wszystkie zebrane z domu. Żeby dziecko widziało efekty i mogło być dumne zanim się zmęczy i znudzi tą czynnością.

Skarpety Żadna filozofia, trzeba znaleźć parę. Na początku tratujcie to jako zabawę w poszukiwania par. Potem może dojść wyścig z czasem, czyli np. znalezienie zielonej skarpety i zwinięcie w kulkę w mniej niż 30 sekund. To zawsze urozmaica. Nie dawaj dziecku do znalezienia jednej z dziesięciu czarnych skarpetek, które zawsze, ale to zawsze gubią swoje pary. Daj raczej bardziej charakterystyczne, z konkretnym wzorem lub kolorem. Ich zwijanie w kulkę to też niezła zabawa (i przy okazji ćwiczenie dłoni). Każdy ma jakąś tam swoją technikę. Pokaż dziecku, jak ty to robisz i trzymaj kciuki, żeby zapamiętało. Ale nawet jeśli przedszkolak ma trudności ze zwinięciem skarpet po twojej myśli, to przecież tak naprawdę wszystko jedno jak to zrobi, jeśli są do pary. Nawet jak zwinie po swojemu, to będzie dumny, że się udało.

Przebieranie pościeli To dzieci bardzo lubią. Najpierw zrzucanie brudnej pościeli z łóżka, potem zdejmowanie poszewek. Dziecko ćwiczy odpinanie zamków lub guzików. A potem największa frajda – wydobywanie kołdry z poszewki. Poduszka i jaśki przy tym to pikuś. Przedszkolak spokojnie może sam rozbierać swoją pościel. Ubieracie już wspólnie. Dorosły kołdrę, ale dziecko poduszkę i jaśki.

Motywujące metody lubiane przez dzieci:

Słoik guzików – wrzucanie pomponów , guzików, szyszek, makaronu, za każdym razem kiedy dziecko wywiąże się z ustalonego obowiązku. Po wypełnieniu słoika, dziecko wybiera sobie nagrodę.

Odhaczanie z listy – wiele dzieci po prostu lubi samodzielnie zaznaczać, co już zostało zrobione, a co zostało do zrobienia. Lista pomaga w zapamiętaniu obowiązków domowych. Oczywiście można je narysować jeśli dziecko jeszcze nie umie czytać.

Tabelka motywacyjna – na rynku można znaleźć przeróżne rodzaje tabelek motywacyjnych, jeśli dziecko  lubi taki rodzaj motywowania i samodzielnie będzie sobie przyznawać te naklejki to można skorzystać z tej metody.

ZAPRASZAM DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PRZYKŁADAMI ĆWICZEŃ I ZABAW W RAMACH ROZWIJANIA UZDOLNIEŃ PLASTYCZNYCH

GNIOTEK

Wszelkiego rodzaju zabawy dotykowe oddziałujące na dziecięce zmysły dostarczając maluchom wiele radości. Dlatego warto zrobić samodzielnie własnego gniotka.

Jak zrobić Gniotka część z Was na pewno wie, ale jak napełnić szybko i łatwo balon mąką to już nie jest takie oczywiste. Zdradzę Wam dziś  prosty trik dzięki któremu każde dziecko poradzi sobie z samodzielnym wykonaniem tej ulubionej przez większość dzieci zabawki.

              Do wykonania Gniotka będziecie potrzebować:


  Balon, butelkę 500 ml, mąką ziemniaczaną, lejek, słomkę lub wykałaczkę, włóczkę do zrobienia fryzury naszemu stworkowi oraz czarny marker.

Poniższy link ułatwi Wam wykonanie GNIOTKA.

https://www.youtube.com/watch?v=2Asv1QetBms

ZABAWY I ĆWICZENIA W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ

Rozwijanie  orientacji przestrzennej

Zadanie1

Rysowanie przedmiotów w określonym położeniu ( rysunek domu), np:

- dorysuj pod oknem ławkę,

- obok drzewa dorysuj krzew,

- dorysuj dym z komina,

- nad drzewami dorysuj chmurkę, itp.

Zadanie2

Udzielanie słownej odpowiedzi na pytania, np.:

- Gdzie leżą klucze ? ( na stole )

- W którym rogu namalowano słońce ? ( w lewym górnym )

- Co znajduje się pod krzesłem ? (klocek )

- Gdzie leży pies ? ( pod stołem )

- Obok czego stoi krzesło ? ( obok stołu );

Zabawy rozwijające słownictwo i myślenie

Wersja A

- przeznaczona jest dla młodszych dzieci
- pokazuje właściwą kolejność zdarzeń

- zadaniem dziecka jest opowiedzieć, co się wydarzyło i (z pomocą dorosłego) wymyślić tytuł historyjki. Może również użyć swojej wyobraźni, by wymyślić to, czego historyjka nie pokazuje: co mogło się dziać wcześniej i co stało się potem.
- dodatkowo, możemy pociąć historyjkę na poszczególne części i wymieszać je, a następnie poprosić dziecko, by ułożyło obrazki według właściwej kolejności zdarzeń.


Wersja B

- przeznaczona dla starszych przedszkolaków
- przedstawia zdarzenia NIE po kolei

- zadaniem dziecka jest przyjrzeć się obrazkom i ustalić właściwą kolejność zdarzeń, oznaczając ją cyferkami od 1 do 4 w rogach obrazków. Następnie może opowiedzieć całą historyjkę i wymyślić dla niej tytuł. Może również użyć swojej wyobraźni, by wymyślić to, czego historyjka nie pokazuje: co mogło się dziać wcześniej i co stało się potem.

 

ŻYCZĘ UDANEGO WEEKENDU

              

 

29

MAJ

2020

1477

razy

czytano

p2zawiercie.pl

Zdjęcie
Logo serwisu.

Dane przedszkola

 

Przedszkole Nr 2 im. Misia Uszatka w Zawierciu
42-400 Zawiercie
ul. Marszałkowska 28
woj. Śląskie

Logo serwisu.

Kontakt

 

p2zawiercie@zawiercie.eu
32 67 226 10

Logo serwisu.
Zdjęcie: .

Przewiń stronę na samą górę.

Logo serwisu.

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia