Kule i koła
Kochane Pszczółki i Drodzy Rodzice
Kule i koła są naszym dzisiejszym tematem zajęć.
- Na początek poproszę o otworzenie Kart Pracy cz. 4, s 64
Kończenie rysowania według wzoru.
ĆWICZENIA PORANNE
- Ćwiczenia orientacyjno- porządkowe. Marsz i bieg w różnych kierunkach, na mocne uderzenie w bębenek, dzieci zatrzymują się w miejscu.
2. „Sufit podłoga”- ćw. dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją, na zapowiedź „sufit” ręce podnoszą w górę. Na hasło,, podłoga’’- przysiad podparty.
3. „Kotki”- zabawa na czworaka. Dzieci poruszają się na czworaka w różnych kierunkach, przeciągają się, robią koci grzbiet, miauczą i idą dalej.
4. „Ptaszki skaczące”- podskoki. Dzieci skaczą po całym pokoju, na sygnał przysiadają i zbierają ziarenka stukając w podłogę.
5. „Skłony w przysiadzie w przód”- dzieci naśladują picie wody przez ptaka.
- Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej „Kolorowe koła”
„Kolorowe koła” Maria Terlikowska
Spójrzcie uważnie
dookoła, wszędzie są
kule i koła.
Kół co niemiara, kul co
niemiara. Jest koło!Tarcza
zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną
karocą.
Na drogach świecą się
jasno, błysną i gasną,
błysną i gasną. Atutaj
koło przy kole:
wagon, semafor – to
kolej. Akiedy kółjest
tak dużo,
po prostu pachnie
podróżą.
Kulę każdy
nadmucha – od
babcidomalucha.
Zrobimy z mydła
pianę i będą bańki
mydlane.
Ojej, przepraszam, omyłka. To
już nie bańka – to piłka. Tu
mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie,amoże
porzeczki. Nitka, na
nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon
to kula z
gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było
przyjemnie, lecz pora
wracać na Ziemię. Noc
właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to
co? Też kula.
(…)
Wyjaśnienie znaczenia słów: gondola, semafor, staroświecka
Gondola – łódź wiosłowa, napędzana i kierowana przez wioślarza zwanego gondolierem, służąca tradycyjnie do przemieszczania się po kanałach miasta Wenecji, obecnie raczej w charakterze atrakcji turystycznej.
Semafor – sygnalizator kolejowy do sterowanie ruchem kolejowym poprzez wizualne informowanie maszynisty lub kształtowe pod warunkiem, że zostały wyposażone w odpowiednie latarnie zapalane w porze nocnej) o prędkości jazdy bądź nakazie zatrzymania pociągu, obowiązującej prędkości przy tym, oraz na kolejnym semaforze.
Staroświecki - wywodzący się ze starych czasów, obecnie niemodny, niepopularny,
ROZMOWA NA TEMAT WIERSZA
- Jakie przedmioty w kształcę koła zostały wymienione w wierszu?
- Jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
Rozejrzyjcie się po mieszkaniu czy widzicie jakieś przedmioty w kształcie koła? (talerz, koło od autka, taca…)
A w kształcie kuli? ( piłki, pomarańcza, koraliki…)
OKREŚLENIE RÓŻNIC POMIĘDZY KOŁEM A KULĄ
Weźcie do ręki papierowe koło i piłeczkę. Do jakich wniosków dochodzicie? Koło jest płaskie, prawie go nie czuć między dłońmi. Natomiast piłeczka zajmuje już trochę miejsca, nie jest płaska jak koło.
Proszę rzucić papierowe koło na podłogę. Ono upada i leży. Gdy rzucimy piłeczkę ona odbija się i turla.
ZABAWA Z PIŁECZKAMI I KRĄŻKAMI.
Dzieci mają w jednej ręce piłeczkę , a w drugiej okrągły krążek z papieru. Przy nagraniu spokojnej muzyki dzieci w dowolny sposób poruszają się po pokoju. Podczas przerwy w grze , zatrzymują się i słuchają jakie hasło powie rodzic. Jeżeli tym wyrazem jest kula – dzieci podskakują w miejscu, a jeżeli koło, dzieci wykonują przysiady. Ponowne dźwięki muzyki zachęcają dzieci do swobodnego poruszania się.
KARTA PRACY, CZ. 4, S. 62
Czytanie. Odpowiadanie na pytanie. Rrysowanie trzech przedmiotów w kształcie koła i trzech przedmiotów w kształcie kuli.
Słuchanie fragmentu wiersza D.Gellner ,,Piłka Oli”.
Duża piłka w kropki złote
ciągle skakać ma ochotę.
Raz jest w górze, raz na dole,
do zabawy prosi Olę.
Duża piłka z grubym brzuszkiem
czasem chowa się pod łóżkiem,
czasem toczy się po stole-
do zabawy prosi Olę.
Duża piłka figle płata,
goni mamę, goni brata,
ale z Olą skakać woli,
bo to przecież piłka Oli!
Krótka rozmowa o wierszu:
- o jakiej kuli opowiadał wiersz?,
- jak ona wyglądała?,
- co robiła piłka?
Nauka rymowanki o kołach.
Dzieci kreślą w powietrzu określone kształty, mówiąc rymowankę.
Koło małe, koło duże,
głowa prosto, ręce w górze.
Ręka prawa, ręka lewa
tak kołyszą się nam drzewa.
KRTEATYWNIE Z GAZETY
Proszę przygotować materiały i przybory:
- gazeta
- szklanka, kieliszek, nakrętki, pokrywki
- ołówek
- nożyczki
- klej, np. Magic
- biała kartka
- kolorowe markery
Instrukcja:
1. Na złożonej gazecie od szklanki lub innej okrągłej rzeczy odrysowujemy kółko. Nie rozkładając gazety wycinamy cały plik kółeczek na raz.
2. Każde z wyciętych kółeczek składamy na pół.
3. Złożone kółeczko smarujemy z jednej strony klejem [wystarczy odrobina na środku] i przykładamy następne złożone kółeczko. Czynność tę powtarzamy kilka razy, aż po rozłożeniu kółeczek uzyskamy efekt przestrzennej kulki. W zależności od wielkości kółeczek należy użyć około 6 do 10 elementów.
4. Postępując w wyżej opisany sposób, szykujemy kilka przestrzennych kulek w różnych rozmiarach.
5. Przyklejamy kulkę na kartce. Wymyślamy czym stanie się kulka i z resztek gazety doklejamy brakujące elementy.
6. Na koniec dorysowujemy markerem charakterystyczne, dla danej postaci lub rzeczy, detale. To świetna zabawa!
Graficzna instrukcja znajduje się na dole strony.
3. KARTA PRACY, CZ. 4, S. 63
Oglądanie globusa. Wskazywanie oceanów, mórz, terenów pokrytych roślinnością (lasów), terenów górzystych, sugerując się kolorystyką. Wskazanie przez rodzica kontynentów, nazywanie ich. Przypomnienie dziecku kontynentu, na którym leży Polska. Oglądanie obrazka. Czytanie tekstu z rodzicem lub samodzielnie. Indywidualne odszukiwanie wymienionych kontynentów. Rysowanie po śladzie szlaczka.
KARTA PRACY, CZ. 4, S. 65
Rysowanie po śladzie rysunków postaci.
Zabawy i ćwiczenia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Takie same - Zaproponuj dziecku zabawy, w których będzie musiało posegregować przedmioty według wspólnej cechy. Może to być: układanie budowli z klocków tego samego koloru; zebranie do oddzielnych pudełek misiów, lalek, piłek; oddzielenie piłek dużych od małych. Ta “zabawa” może być też wykorzystana… do sprzątania pokoju!
- Korale Królowej Karoliny - Nawlekanie elementów na sznurek wymaga dużego skupienia i precyzji ruchów. Wielkość oczek w nawlekanych elementach oraz grubość sznurka (nitki / rzemyka) musi być dobrana do możliwości dziecka. Zróbcie korale z koralików z dużym oczkiem albo makaronów (np. rurek).
- Czego brakuje? - Wybierzcie wspólnie z dziećmi kilka rzeczy różniących się kształtem i przeznaczeniem. Połóżcie je na środku pokoju i uważnie się im przyjrzyjcie. Poproś dziecko, by na moment zakryło oczy, a w tym czasie wyjmij jedną z rzeczy. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, co zostało zabrane. Zabawę wykonujcie na zmianę - ile razy jesteś w stanie przypomnieć sobie, czego brakuje?
- Kalambury - Czyli gra, która wymaga od dziecka wykonywania ruchów zgodnych z tym, co zamierza przedstawić. Dla młodszych zamiast wersji z napisami można zrobić obrazkową (np. zwierzątek, które musi pokazać).
05
CZE
2020
279
razy
czytano
p2zawiercie.pl