ZĘBOWA PRZYGODA – zachęcanie do dbania o zęby.
Witajcie Kochani! W dzisiejszym dniu dowiemy się, jak prawidłowo dbać o nasze zęby. Ale najpierw troszeczkę się poruszajcie, proszę otwórzcie ten link – to na pewno Wam ułatwi, spróbujcie zatańczyć razem z dziećmi.
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
1. Na początek naszych zajęć mam dla Was filmik. Posłuchajcie uważnie – Królik Pimpuś uczy dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=OJcHH_49B0A
2.Rozmowa jak dbać o zęby?.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat dbania o zdrowie zębów.
- Dlaczego powinniśmy dbać o zęby?
- Czy powinniśmy chodzić do dentysty tylko w tedy gdy dzieje się cos z ząbkami?
- Jak nazywają się przybory do higieny jamy ustnej?
3. Teraz mam dla Was zagadki:
-Na półeczce w twej łazience obok mydła oraz gąbki czeka, kiedy myjesz ręce, aby umyć twoje ząbki(szczoteczka do zębów)
-Ono wisi w toalecie i fryzjerskim gabinecie to w nim, gdy ochotę masz, możesz ujrzeć własna twarz (lustro)
-Spójrz do lustra, uśmiech proszę! Pokarz co tam w buzi nosisz? Dwa szeregi kostek białych tworzą uśmiech doskonały.(zęby)
-Schowała się w tubie - używać ją lubię, a i mała szczotka chętnie się z nią spotka. (pasta do zębów)
4. Projektowanie kubka do mycia zębów.
Dziecko otrzymuje biały papierowy kubek, lub narysowana na kartce sylwetę kubka.
Jego zadaniem jest zaprojektowanie i stworzenie swojego kubka do mycia zębów.
5.Kwaśne eksperymenty.
Rodzic pokazuje dziecku jajko i wyjaśnia, że jego skorupka zbudowana jest z wapnia, który jest także budulcem naszych zębów. Zaprasza dziecko do wykonania dwóch eksperymentów, które pokażą co może szkodzić naszym zębom.
- Co powoduje kwas?
Rodzic wlewa do dwóch szklanek sok z czerwonej kapusty (ostudzony), powstały po jej pokrojeniu i zalaniu gorąca wodą. Dziecko określa kolor soku (niebieski). Następnie dziecko wlewa do pierwszej szklanki z sokiem z kapusty kilka kropel soku z cytryny - dziecko obserwuje, jak zmienia się kolor soku z kapusty. Rodzic wyjaśnia, ze cytryna zawiera kwas, który zmienia zabarwienie soku z kapusty na jasnofioletowy. Następnie do drugiej szklanki z sokiem z kapusty dziecko wlewa kilka kropel octu. Ponownie dziecko obserwuje i opisuje, jak zmienił się kolor soku z kapusty (jasnofioletowy). Rodzic wyjaśnia, że kwasy działają szkodliwie na nasz organizm, w tym zęby.
- Co stanie się z jajkiem w kwasie?
Rodzic przygotowuje do eksperymentu 2 jajka, dwa słoiki oraz ocet. Dziecko nalewa do pierwszego słoika ocet, a do drugiego wodę z kranu, do każdego słoika dziecko wkłada jedno jajko – można wspólnie z dzieckiem podpisać, który słoik zawiera ocet a który wodę. Następnego dnia dziecko wspólnie z rodzicem przeprowadza obserwację i ocenia wygląd obu jajek. Zauważa zniknięcie skorupki wapiennej na jajku zanurzonym w occie i brak zmian na jajku zanurzonym w wodzie. Rodzic wyjaśnia, ze ocet rozpuścił skorupkę jajka. Podobnie kwasy działają na nasze zęby- jeśli nie myjemy zębów po posiłkach, bakterie i kwasy rozpuszczają wapń będący ich budulcem.
6.Na koniec zapraszam do wykonania pracy plastycznej - "Usta z zębami"
Materiały:
- blok techniczny kolorowy
- klej
- nożyczki
- fasola
- słomka
Z czerwonego kartonu wycinamy usta. Podklejamy je różowym papierem. Tak przygotowane usta naklejamy na żółtym kartonie. Naklejamy fasolę w 2 rzędach - zęby górne i dolne. Wycinamy biały prostokąt. Nacinamy cienkie paski, doklejamy do słomki tworząc szczoteczkę do zębów.
https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/1143-myjemy-zeby
ZABAWY I ĆWICZENIA W RAMACH POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ.
Ćwiczenia logopedyczne – U DENTYSTY
Rodzic siada naprzeciwko dziecka i wykonuje razem z nim gimnastykę buzi i języka.
LICZYMY ZABKI – dziecko i rodzic dotykają czubkiem języka kolejnych zębów szczeki górnej, a potem dolnej, przy szeroko otwartej buzi
CZYSCIMY ZABKI – oblizują zęby językiem przez zataczanie kół po zewnętrznej części zębów
SZCZĘKAMY Z ZIMNA – naśladują szczekanie zębami z zimna, przy rozciągniętych wargach
SZCZERZYMY ZĘBY – POKAZUJA WSZYSTKIE ZĘBY
ŻYCZYMY MIŁEGO DNIA
25
LIS
2021
787
razy
czytano
p2zawiercie.pl